Wieloautorska monografia pt. Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka wpisuje się w kierunek nowoczesnych badań transdyscyplinarnych. Publikacja podejmuje niezwykle aktualne i nad wyraz szerokie zagadnienie wpływu mediów na sposób myślenia i język dzieci.
Podstawowym założeniem zbioru, widocznym we wszystkich zebranych w publikacji tekstach, jest zachwyt,występowanie mediów w życiu dziecka zasadniczo wpływa na jego sposób postrzegania świata. Mozaikowość przekazu i różnorakość wpływów medialnego świata najlepiej oddaje pojęcie medialnych kodów.
Teksty zgromadzone w tomie dają pogląd jednocześnie na to, jakie treści z mediów dziecięcy odbiorca może przyswajać, jak i na to, co rzeczywiście pozostaje z kontaktu z mediami w dziecięcej mowie i myśleniu.
Autorzy, warto zaznaczyć – praktycy, podkreślają przy tym wagę edukacji medialnej. Publikacja niniejsza skierowana jest do pedagogów, psychologów i językoznawców i świadomych rodziców i wszelkich zainteresowanych relacją media – dziecko.
Emilia Bańczyk (de domo Kałuzińska), doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego. Absolwentka socjologii reklamy i komunikacji społecznej.
Pasję językoznawczą łączy z wiedzą socjologiczną. Członkini Stowarzyszenia „Via Linguae" i TMJP. Zainteresowania badawcze: socjolingwistyka, językoznawstwo pragmatyczne, a także determinizm technologiczny i zagadnienie socjalizacji medialnej.
Wybrane publikacje: w roku 2016 obroniła doktorat pt. Kulturowe kody reklamy. Świat znaczeń w reklamie z perspektywy socjalizacji. [22.11.2018] Natalia Moćko, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, logopeda, neurologopeda, surdologopeda.
Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mysłowicach i Śląskim Centrum Słuchu i Mowy Medincus w Katowicach. Członkini Stowarzyszenia „Via Linguae" i TMJP. Zainteresowania badawcze: akwizycja mowy przez dzieci, (zwłaszcza w aspekcie umiejętności słuchowych) i wpływ mediów na rozwój (w szczególności językowy) najmłodszych odbiorców.
[22.11.2018]