Tom poświęcony jest szeroko rozumianemu zagadnieniu materiałów autentycznych i dydaktycznych, a także wspomagających ich technologii w nauczaniu języków obcych w zróżnicowanych kontekstach dydaktycznych. Obejmuje jednocześnie rozważania teoretyczne, jak i poręczne w zakresie użytkowania materiałów i mediów na lekcji języka obcego w odniesieniu do analizy potrzeb ucznia/studenta, odpowiedniego ich doboru, jak i sposobów użycia.
Tom adresowany jest do nauczycieli glottodydaktyków pracujących z reguły na kursach lektoratowych na wyższych uczelniach. Danuta Gabryś-Barker, prof. Dr hab., profesor rewelacyjny w Instytucie Języka Angielskiego, kierownik Zakładu Psycholingwistyki wykorzystywanej.
Zainteresowania badawcze: przyswajanie języka drugiego/obcego, wielojęzyczność, słownik wewnętrzny i metody badawcze, w głównej mierze jakościowe, jak także badanie w działaniu. Wybrane publikacje: Aspects of multilingual storage, processing and retrieval (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005) i Reflectivity in pre-service teachers: a survey of theory and practice (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012).
w dodatku jest autorką ponad stu publikacji w czasopismach zagranicznych i krajowych oraz rozdziałów w monografiach naukowych wydanych pomiędzy innymi poprzez wydawnictwo Multilingual Matters (Clevedon/Philadelphia) i Springer (Berlin/Heidelberg).
Jest redaktorem naczelnym kwartalnika International Journal of Multilingualism (Routledge), a także półrocznika Theory and Practice of Second Language Acquisition (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego). Ponadto wydała 9 tomów monografii pod swoją redakcją.
Jest jednym z głównych organizatorów corocznej międzynarodowej konferencji na temat przyswajania języka obcego i drugiego, rozpoznawalnego i prestiżowego wydarzenia zapoczątkowanego w latach 80-tych przez prof.
Janusza Arabskiego. [czerwiec 2019] Ryszard Kalamarz, absolwent filologii angielskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, starszy wykładowca języka angielskiego w Studium użytecznej Nauki Języków Obcych UŚ.
Jako kierownik SPNJO aktywnie działa na rzecz zapewniania wysokiej jakości kształcenia, wspierania rozwoju zawodowego lektorów, używania najnowocześniejszych rozwiązań w dydaktyce języków obcych. Autor tworzyw dydaktycznych na uczelnianej platformie i publikacji poświęconych akademickiemu e-learningowi.
[28.08.2018] Maria Stec, doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki w Uniwersytecie Śląskim, starszy wykładowca języka angielskiego w Studium praktycznej Nauki Języków Obcych, prowadzi lektorat na wydziałach w Katowicach i Cieszynie.
Aktywna w działalności naukowej z zakresu lingwistyki użytkowanej, jest autorką trzydziestu czterech artykułów opublikowanych w kraju i za granicą, tłumaczką tekstów filozoficznych, prawniczych i artystycznych, recenzentem tworzyw dydaktycznych dla Polskiego Ministerstwa Edukacji z zakresu nauczania języka angielskiego.
Zainteresowania badawcze: lingwistyka wykorzystywana, w tym nauczanie dzieci, przyswajanie języków obcych, wielojęzyczność i edukacja wielokulturowa. W szczególny sposób interesuje się konstrukcją, implementacją i ewaluacją materiałów do nauczania języków obcych, a także metodologią wizualną, a także multimodalną analizą dyskursu w materiałach dydaktycznych.
[28.08.2018]