Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego pod tytułem: Język polski – chcę i mogę! w dwóch powiązanych ze sobą merytorycznie i kompozycyjnie częściach, jest propozycją przeznaczoną dla poziomu A1 (ESOKJ, 2003), adresowaną przede wszystkim do osób dorosłych, choć może byćstosowany w pracy z młodzieżą.
Książka jest owocem doświadczeń autorek zgromadzonych w trakcie wieloletniej pracy z grupami początkującymi na rozmaitego typu kursach w Uniwersytecie Jagiellońskim, w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej, a także w szkołach prywatnych.
Koncepcja podręcznika wpisuje się w kierunek podejścia komunikacyjnego. Celem nauczania w tym podejściu jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczących się, rozumianej jako umiejętność posługiwania się językiem obcym poprawnie pod względem językowym i trafnie do kontekstu sytuacyjnego.
Ważny więc jest równocześnie rozwój wydajności językowych (słuchania, mówienia, pisania i czytania), jak i leżących u ich podłoża – kompetencji lingwistycznych (gramatycznej, leksykalnej, fonologicznej i ortograficznej), o co zadbano w przygotowywanej pozycji.
Podręcznik składa się z 15 jednostek, podzielonych na dwie części (pierwsza część ma 9 jednostek podstawowych i 3 powtórzeniowe; druga – 6 jednostek podstawowych i 2 powtórzeniowe, a także suplement, w którym, oprócz wielorakich ćwiczeń gramatycznych i słownikowych, jest kilka tekstów do czytania, pomyślanych jako materiały dopełniające dla uczącego i uczącego się).
Po każdych trzech jednostkach zamieszczono lekcję powtórzeniową, która pozwala nauczycielowi, i uczącym się obserwować przebieg i efektywność procesu kształcenia. W każdej lekcji, oprócz tekstów, dialogów, sytuacji komunikacyjnych, znajduje się znaczna liczba ćwiczeń językowych i skutecznościowych (jest ich w zależności od tematu od 20 do ok.
30). Ostatnia jednostka, w obydwu częściach, bez numeru, nosi tytuł Świętujemy w Polsce! Jej fragmenty mogą zostać wykorzystane w dowolnym momencie kursu – moment ten wyznaczą bądź potrzeby, bądź rytm roku.
W jednostce tej znalazły się informacje o polskich tradycjach, świętach i sposobach ich obchodzenia. Treści socjokulturowe znajdują się w całym podręczniku – uczący się towarzyszą w codziennym życiu rodzinie Różyckich, ich krewnym, a także przyjaciołom i znajomym.
Do każdej niemal lekcji wplecione też zostały rozmaite materiały autentyczne, m.in. Reklamy, ulotki, bilety oraz formularze, które należy wypełnić on-line (...). Opracowanie graficzne jednostek, bogate w odcienie, ale nie przekrzyczane, ma za zadanie wspierać cykl przyswajania wiedzy.
Grafika wyraźnie nawiązuje do znanej uczącym się grafiki Facebooka, bloga i innych form współczesnej komunikacji. Do podręcznika dołączony został materiał dźwiękowy, tj. Nagrania tekstów i dialogów z poszczególnych lekcji i niektórych ćwiczeń (nagrany materiał jest sygnalizowany ikonką).
Jego niepodzielną częścią jest też zeszyt ćwiczeń, w którym znajdują się najróżniejsze zadania gramatyczne, słownikowe oraz formujące umiejętność poprawnego zapisu i komponowania prostych tekstów. Zeszyt uzupełniają gry językowe, plansze, dodatkowe teksty do czytania (bez ćwiczeń) oparte na tekstach autentycznych, które można wykorzystywać zarówno na zajęciach, jak i w pracy jednostkowej (domowej)...
Audiobook do pobrania: https://universitas.com.pl/towar/2365/Czesc-jak-sie-masz-II-Spotkajmy-sie-w-Europie-A2/