Bogata bibliografia, doskonałe rozpoznanie literatury przedmiotu zaświadczone licznymi przywołaniami w tekście, owocują piękną analizą twórczości, wspartą znajomością kontekstów biograficznych, społeczno-politycznych i kulturowych.
To warunki niezbędne do świadomej lektury dzieła Kaczmarskiego, twórcy tak silnie osadzonego we współczesności, a równocześnie czerpiącego z artystycznej tradycji oraz historii Polski i Europy. Warunki w tej pracy spełnione.
[…] książka rewelacyjnie napisana, pokazująca ciekawe interpretacje na podstawie rzetelnie udokumentowanych analiz. Jest to publikacja, która bez wątpienia wzbogaci stan wiedzy na temat twórczości najważniejszego polskiego barda, porządkując niemało dotychczasowych ustaleń i pokazując niebanalne tezy własne Autorki.
Fragment recenzji prof. UAM dra hab. Krzysztofa Gajdy Hardy zawiera analizy wybranych wątków twórczości Jacka Kaczmarskiego. Kolejne części książki dotyczą: trudnych relacji pomiędzy bardem a rewolucją oraz sposobów metaforyzowania sprzeciwu wobec systemu, zmagań z Bogiem uchwyconych w interpretacji kilku tekstów kluczowych dla kolejnych etapów tej nieprzystępnej relacji (Walka Jakuba aniołem, Konfesjonał, Śniadanie z Bogiem, Diabeł mój), twórczego nawiązywania przez Kaczmarskiego do istniejących dzieł literackich, gatunków (Testament ’95) czy najtragiczniejszych komponentów własnej biografii (utwory o chorobie).
To „zmagania wybrane", bo zbiór jest niekompletny, obejmujący zaledwie kilka możliwych do literaturoznawczego podjęcia kwestii. Ale i „zmagania wybrane", bo to zmagania w pewnym sensie przez Kaczmarskiego wybrane, odważnie poprzez niego podjęte.
Takie ujęcie tematu wpisuje się ideę barda jako hardego, zbuntowanego, kontestującego artysty, będącego w kontrze do tego, co go uwiera, i wchodzącego w twórczy dialog z tym, co go inspiruje.