Oddając do rąk czytelników świeże wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia.
Autorzy Blisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej przedstawiamy świeże, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji przypasowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i ilość rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru albo roku akademickiego.
Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze: • Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami) oraz rodzajami wiedzy i jej nabywaniem i organizacją.
• Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci. • Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów i przetwarzanie języka.
Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik dobrze pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił nad wyraz prawidłową podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im progresywnej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu.
Z recenzji prof. Dr hab. Czesława Nosala