Wielu dyskusjom o współczesnej i przyszłej edukacji towarzyszą liczne sprzeczności. Jest to dowodem, że na drodze poszukiwań i działań sprawczych człowieka ujawniają się nowe sytuacje i możliwości,jeszcze utrudnienia natury moralnej i społeczno-kulturowej.
Wynikają one z globalizacji, informatyzacji, tworzenia społeczeństwa informacyjnego oraz zmian na rynku pracy. Skłaniają tym samym do aktywnego rozwijania działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa.
Określona wyżej problematyka współczesnej edukacji wymaga analizy zagadnień w innowacyjnej perspektywie naukowej, wzbogacanej wieloletnimi doświadczeniami i przemyśleniami wielu osobistości nauki i praktyki.
Z uwagi na to, iż edukacja XXI wieku stawia współczesne, a zatem wysokie kryteria wobec kształcenia szkolnego i akademickiego, dotychczasowa działalność szkoły i uczelni jest ujmowana w nowym świetle.
Koniecznością jest, by dzięki odpowiednim modyfikacjom i postępowym interpretacjom wyłaniać nową jakość kształcenia i wychowania. W tych działaniach ważne jest, by wcześniejsze przemyślenia uczonych i praktyków w zmodyfikowanych warunkach nabrały mocnego znaczenia i stanowiły sygnał dla środowiska szkolnego i akademickiego do systematycznego poszukiwania wydajnych rozwiązań i warunków kształcenia.
nowe rozwiązania są obecnie wymuszane przez oczekiwania wysokiego poziomu aktywności zawodowej pracowników. Na aktywność tę składa się wiedza merytoryczna i umiejętności jej wykorzystania, dobre użytkowanie technologii informacyjnych, znajomości języków obcych, kreatywności i komunikatywności, umiejętności pracy w zespole, a w wyniku czego stałego dokształcania się.
Dydaktycy są świadomi, iż z przykładowo wymienionych kompetencji wyłaniają się świeże cele kształcenia. Od poziomu ich realizacji zależy świadomość informatycznie uwarunkowanej rzeczywistości i chęć poszerzania wiedzy poprzez uczącą się młodzież i to, czy w przyszłości absolwenci szkół i uczelni będą mądrymi uczestnikami społeczeństwa informacyjnego.
Należy wziąć pod uwagę, że dyplom ukończenia wyższej uczelni nie daje absolwentowi gwarancji uzyskania satysfakcjonującej pracy i kariery zawodowej. O sukcesach zawodowych pracownika decyduje jego osobowość i szanowane wartości i chęci aktualizowania wcześniejszej wiedzy i w oparciu o nią rozwijanie posiadanych już umiejętności.
Na podstawie powyższego przekonania można sądzić, że ważnym zagadnieniem motywacji człowieka do nauki jest dostrzeganie poprzez niego korzyści, jakich może poznać w procesie kształcenia, albo również rezultatów płynących z samych efektów nauki.
Stąd wynika,cykl motywowania do nauki wymaga istnienia lub tworzenia warunków, w których człowiek dostrzeże, iż uczenie się jest dla niego ważne. W związku z powyższym należy rozważać i rozwiązywać najważniejsze problemy spotykane w życiu poprzez człowieka a związane równocześnie z procesem uczenia się jak i z motywacją.