Praca jest zbiorem tekstów opracowanych w głównej mierze przez pracowników naukowo-dydaktycznych Instytutu Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego. Zadaniem jej jest ukazanie ciekawych i pionierskich metod dyaktycznych jakie można stosować zarówno w nauczaniu języka obcego na zaawansowanym poziomie kompetencji studentów, jaką to posiadają studenci filologii angielskiej (n.p.
w nauczaniu wymowy, gramatyki czy w rozwijaniu umijętności komunikacyjnych),, jak ponadto na ćwiczeniach niejęzykowych, lecz na których nauczanie odbywa się w języku obcym (języku angielskim), dla przykładu na kursie z wielojęzyczności.
Czytelnik odnajdzie tu w dodatku teksty poświecone nauczaniu dopełniającego języka obcego (n.p. Języka hiszpańksiego i chińskiego). Praca ta adresowana jest zarówno do doktorantów prowadzących zajęcia, młodszych stażempracowników dydaktycznych, jak i do tych nauczycieli akademickich, którzy chcieliby spróbować nowego podejścia w nauczaniu na nowoczesnym poziomie języka, czyli w kontekście uniwersyteckiej neofilologii.