WSTĘP Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z prawa policyjnego, w tym dostrzegając trudności, jakie sprawia studentom usystematyzowanie wiedzy z tego obszaru i biorąc pod uwagę sugestie funkcjonariusz y Policji wskazujących na potrzebę opracowania niniejszej publikacji, zespół autorski podjął trud przygotowania oddawanej właśnie w ręce Czytelników publikacji Pragmatyka służbowa w Policji.
Akty prawne uwzględniającej zmiany prawne na 31 grudnia 2019 r. Na kształt publikacji widoczny wpływ miały opinie funkcjonariuszy Policji wyrażane w trakcie centralnego doskonalenia zawodowego, prowadzonych warsztatów i konferencji, jak również wskazówki studentów, którzy w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie kształcą swój warsztat, aby móc jak najlepiej służyć społeczeństwu i państwu polskiemu.
Autorzy opracowania, czerpiąc z własnych doświadczeń dydaktycznych i zawodowych, a także uwzględniając argumenty funkcjonariuszy Policji dotyczące wyboru aktów prawnych do przygotowania przedmiotowego opracowania, korzystali z Systemu danych Prawnej Legalis, Systemu informacji Prawnej Lex, a także z bazy Internetowego Systemu Aktów Prawnych — ISAP zawierającej opisy bibliograficzne i teksty aktów prawnych opublikowanych w wydawnictwach urzędowych, takich jak Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski, wydawanych poprzez Rządowe Centrum Legislacji.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska policyjnego, autorzy podzielili przedmiotową publikację na osiem rozdziałów. W pierwszym rozdziale celowo zostały zamieszczone Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r.
o Policji i Ustawa z 21 czerwca 1996 r. O szczególnych formach sprawowania nadzoru poprzez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, która reguluje podstawy powołania do życia wielokrotnie zapowiadanej instytucji Biura Nadzoru Wewnętrznego.
Drugi rozdział poświęcony organizacji Policji autorzy wzbogacili m.in. O Zarządzenie nr 2 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 kwietnia 2016 r. W sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji oraz o Zarządzenie nr 715 Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania nieetatowych pododdziałów prewencji Policji.
W trzecim rozdziale, zgodnie z głosem płynącym od funkcjonariuszy z jednostek terenowych Policji, zostały zamieszczone akty prawne dotyczące zakresu uprawnień Policji z podziałem na służbę prewencyjną, kryminalną i śledczą oraz wspomagającą i wewnętrzną.
Nowelizacją z dnia 9 listopada 2018 r. O zmianie ustawy o Policji, a także niektórych innych ustaw, z dniem 5 kwietnia 2019 r. Wprowadzony został nowy rodzaj służby w Policji — służba kontrterrorystyczna. Na kanwie powyższego autorzy zaproponowali tożsamy podrozdział, uwzględniając w nim akty prawne związane z rzeczoną motywem, w tym Zarządzenie nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie organizacji, zakresu działania oraz zasad współdziałania Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA" z innymi jednostki organizacyjnymi Policji. W związku z rozwojem nowych technice wprowadzanych do jednostek organizacyjnych Policji rozdział trzeci uzupełniono m.in.
o Zarządzenie nr 63 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2019 r. W sprawie szczegółowych zasad wykorzystywania bezzałogowych statków powietrznych w Policji. Rozdział czwarty poświęcony został współpracy Policji z innymi podmiotami, co jest o tyle ważne, iż przyczynia się on do realizacji trzeciego priorytetu komendanta głównego Policji na lata 2016–2018 w zakresie wzrostu produktywności działania Policji w zwalczaniu przestępczości najszczególniej uciążliwej społecznie.
Rozdział piąty koncentruje się na służbie w Policji. Według autorów na szczególną uwagę zasługują kwestie dotyczące zasad przenoszenia do służby w Policji. Materiał zawarty w rozdziale szóstym obejmuje uprawnienia i obowiązki policjanta.
Autorzy przedmiotowego opracowania, zgodnie z sugestią funkcjonariuszy Policji, dokonali podziału wybranych aktów prawnych na te, które dotyczą urlopów funkcjonariuszy, czasu służby, uposażenia, nagród i innych świadczeń pieniężnych.
Rozdział siódmy został poświęcony odpowiedzialności funkcjonariuszy Policji. Oprócz aktów prawnych dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej i posiadajątkowej, przedmiotowy rozdział został poszerzony o regulacje związane z odpowiedzialnością karną funkcjonariuszy w aspekcie przestępstwa łapownictwa czynnego, łapownictwa biernego i nadużycia władzy.
Za przyjęciem takiej formuły przemawia chęć uwzględnienia z jednej strony potrzeb Czytelników, z drugiej — priorytetów i zadań priorytetowych komendanta głównego Policji na lata 2016–2018 (okres obowiązywania do 2020 r.).
Opracowanie kończy rozdział ósmy poświęcony systemowi emerytalno-rentowemu funkcjonariuszy. Zamieszczenie w publikacji wybranych załączników jest celowym działaniem zespołu redakcyjnego. Dołączono w szczególności te załączniki, które posiadają charakter druku przepisanego, a więc uregulowanego normą prawną.
Numeracja załączników pozostaje zgodna z numeracją przyjętą poprzez ustawodawcę w treści aktu prawnego, co często nie jest zbieżne z numeracją druku załącznika. Zamierzeniem twórców tomu było wyodrębnionie funkcjonariuszom Policji argumentacji prawniczej i uzasadnień swojego stanowiska przy wykorzystaniu obowiązującego stanu prawnego w codziennej służbie.
Mamy nadzieję, że przekazywane Czytelnikom wydanie trzecie publikacji (poprawione i uzupełnione) pomoże usystematyzować wiedzę z danego obszaru, a nauka prawa policyjnego stanie się przyjemnością, a nie tylko obowiązkiem wynikającym z treści programowych.
Autorzy