Niechęć wobec cielesnej rozkoszy i rygorystyczne poglądy na temat seksualności nie od razu stały się głównym orężem Kościoła w walce z grzechem. Zanim święty Augustyn i kolejne sobory utożsamiły chrześcijaństwo z wrogością do zmysłowej radości, stosunek Kościoła do dziewictwa, celibatu czy rygorów narzucanych w kwestii współżycia seksualnego ulegał zmianie. Konflikt dotyczący dziewictwa Maryi trwał kilka wieków; ogłoszony w 1854 roku dogmat o niepokalanym poczęciu był zwieńczeniem ponadtysiącletniego sporu o to, czy matka Chrystusa mogła być grzeszna, czy również była wolna od jakiegokolwiek grzechu. W szczególności od grzechu związanego z seksem.Książka w bezlitosny sposób obnaża sposób postrzegania i traktowania seksualności w Kościele katolickim, a także w zachodnim społeczeństwie, śledząc drogę, jaką przeszła teologia moralna od początków chrześcijaństwa do współczesności. W jaki sposób religia, która niegdyś miała być miejscem osobistego doświadczenia otwartej dla wszystkich miłości Boga, gdzie cielesność ma swe naturalne i zgodne z Jego wolą miejsce, zmieniła człowieka w istotę nieczystą i godną potępienia? Autorka dotyka wciąż kontrowersyjnych i budzących emocje kwestii, takich jak kult dziewictwa, apoteoza celibatu, stosunek do współżycia małżeńskiego i pozamałżeńskiego, przerywanie i uniemożliwianie ciąży, onanizm czy homoseksualizm.
Uświęcając dziewictwo Maryi i zaprzeczając, że Jezus miał rodzeństwo, Kościół uznał, że wszystkie akty seksualne (też te małżeńskie) są w jakiś sposób zanieczyszczone, co wpłynęło najczęściej na jego stosunek do pań. Nierzadko przybierał on wrogą formę – od niejasnego statusu i swoistego „tabu” kobiet krwawiących i ciężarnych, aż do stosów, jakie zapłonęły pod oskarżonymi o czary i konszachty z diabłem. Autorka przygląda się tym aktom przemocy i niechęci, dociekając ich przyczyn i wyciągając niebanalne wnioski.
O autorce:
Uta Ranke-Heinemann (ur. 2 października 1927 w Essen) – profesor teologii, autorka książek, córka Gustava Heinemanna, prezydenta RFN w latach 1969-1974.
W latach 1947-1953 studiowała teologię na uniwersytetach w Oxfordzie, Bonn, Bazylei. Uczennica Rudolfa Bultmanna. Od 1953 roku, po przejściu na katolicyzm, studiowała teologię katolicką na uniwersytecie w Monachium. W 1969 r. Jako pierwsza kobieta na świecie habilitowała się z teologii katolickiej. Wykładała później na zróżnicowanych uczelniach. Jako pierwsza kobieta otrzymała w 1970 r. Profesurę i katedrę teologii katolickiej na uniwersytetach w Duisburgu i Essen, gdzie wykładała Nowy Testament i Starożytną Historię Kościoła.
W latach 80. I 90. Podejmowała niemało krytycznych wobec Kościoła katolickiego dyskusji oraz ostro krytykowała stanowisko Kościoła wobec małżeństw księży. Autorka licznych publikacji i książek, m.in. "Nie i Amen". Książka „Seks – odwieczny problem kościoła” ukazała się w Polsce w 2003 roku pod tytułem "Eunuchy do raju. Kościół katolicki a seksualizm". Świeże wydanie, w edycji Wydawnictwa RM, zwiększone zostało m.in. O informacje dotyczące pontyfikatu Benedykta XVI.