W monografii naukowej przedstawiono zagadnienia związane z projektowaniem oraz eksploatacją systemów nadzoru ruchu jednostek pływających w żegludze śródlądowej, łącznie z ukazaniem możliwości i korzyści wynikających z ich wprowadzenia, co między innymi było motywacją podjęcia omawianego tematu.
Dla podkreślenia znaczenia tej problematyki przytoczę słowa określające pozytywny wynik tego przedsięwzięcia: „Implikuje to kompletną rekonfigurację kontynentalnego systemu zamiany towarowej i transportowej” – (EU VicePresident Loyola de Palacio: „Trans - European networks – the way ahead” – 2004).
Podejmowane działania związane z wprowadzaniem systemów nadzoru ruchu statków i barek pozwolą nie tylko na powiększenie ruchu i przepustowości porównywalnej z obecnym stanem ruchu drogowego, lecz także spowodują wzrost bezpieczeństwa przez spore obniżenie ilości awarii i wypadków, a także przyśpieszą przemieszczanie ładunków.
Wprowadzenie systemu informacyjnego wymaga objęcia pełnym nadzorem wszelkich etapów przemieszczania się jednostek pływających. Możliwości i korzyści jakie oferuje transport śródlądowy nie są aktualnie w pełni wykorzystane.
Jednak w celu stworzenia nowych łańcuchów systemu transportu wodnego, a także zapewnienia możliwości ruchu coraz obszerniejszej liczbie jednostek pływających wymagane jest opracowanie bezpiecznej i produktywnej metody zarządzania ruchem dzięki wykorzystaniu rzecznych systemów informacyjnych (RIS).
potrzebnym elementem RIS są metody prowadzące do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Zadanie to zrealizuje opracowywany system wspomagania decyzji oparty o dynamiczną domenę 3D.