Tytuł Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej Podtytuł "Życie rozpoczyna się po sześćdziesiątce…" Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-3375-7 seria Studia Glottodydaktyczne Rok wydania 2018 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 268 Format epub, pdf, mobi Spis treści Przedmowa – Justyna Zych 9
Wstęp – Paulina Potasińska 11
Rozdział I
Glottodydaktyka polonistyczna a rozwijanie kompetencji językowej
Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka – O kilku rzeczach, co nie całkiem nowe, czyli o składni w dawnych podręcznikach do języka polskiego jako obcego 19
Magdalena Stasieczek-Górna – Jak zespajać nauczanie zagadnień szyku wyrazów z programami nauczania języka polskiego jako obcego 49
Iwona Góral-Wilhelms – Błąd kształtuje świadomość i uświęca środki 58
Rozdział II
Glottodydaktyka polonistyczna a integracja
Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz – O czym przyszły obywatel wiedzieć powinien, czyli o potrzebie kształcenia i testowania kompetencji socjokulturowej
i realioznawczej osób ubiegających się o polskie obywatelstwo 67
Samanta Busiło – Odczarować imigrantów, czyli o słuchaczach szkoleń językowych oczami lektorów 86
Sylwia Chrostowska-Gałązka – Trudności i wyzwania w nauczaniu dzieci języka polskiego jako drugiego na przykładzie dzieci-uchodźców z jednej ze szkół
podstawowych w Warszawie 103
Rozdział III
Glottodydaktyka polonistyczna a mediacja kulturowa
Grażyna Zarzycka – Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki 117
Anna Rabczuk, Małgorzata Majewska-Meyers – Polsko-niemieckie qui pro quo. Różnice kulturowe a akwizycja polszczyzny 132
Rozdział IV
Glottodydaktyka polonistyczna a gatunki literackie
Anna Trębska-Kerntopf – Esej – gatunek twórczości słownej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie efektywności mówienia w nauczaniu języka
polskiego jako obcego 147
Anna Roter-Bourkane – Kreatywne pisanie na zajęciach z języka polskiego jako obcego a kształcenie kulturowe 165
Rozdział V
Glottodydaktyka polonistyczna a specjalne zapotrzebowania uczących się Aleksandra Święcka – Polski język migowy jako źródło interferencji gramatycznych – analiza wypowiedzi pisemnych Głuchych 177
Urszula Bielecka – Język polski jako obcy na lekcji z dyslektycznym studentem. Wyzwania i problemy 185
Kamila Potocka-Pirosz – „Zatrzymać język" – użycie glottodydaktyki w zaburzeniach czynności nazywania u osób z chorobą Alzheimera 192
Urszula Swoboda-Rydz – Czy osiągalne jest zanurzenie w języku specjalistycznym? 203
Rozdział VI
Glottodydaktyka polonistyczna a praktyka dydaktyczna
Magdalena Kobus, Anna Szyntor-Bykowska – „Smak sukcesu" i „gorycz porażki", czyli o tym, jak na zajęciach z języka polskiego jako obcego zastosować informacje medialne o wydarzeniach sportowych 217
Beata Afeltowicz – Potencjał kulturowy nazw własnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (na przykładzie podręcznika Joanny Włodarczyk i Julitty Poluch Język polski poza klasą) 229
Agnieszka Jastrzębska – Zabawy polisensoryczne na zajęciach z języka polskiego jako obcego 239
Wspomnienia Marta Pančíková – Co dla mnie oznacza „Polonicum" (lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte
w „Polonicum") 248
Piotr Kajak, Iwona 254
Noty o autorach 256
Indeks nazwisk 262