Edukacja obywatelska w czasie kryzysów ekonomicznych i politycznych, w czasie doraźności i relatywizacji wartości i postępującego zaniku więzi społecznych nabiera szczególnego znaczenia. Jednym z podstawowych zadań szkoły jest wychowanie młodych obywateli dysponujących bogatym zasobem cnót i kompetencji obywatelskich określanych w kategoriach świadomości i motywacji i dyspozycji do uczestnictwa społecznego.
Czy szkoła wywiązuje się z tego zadania w Polsce, Europie i w świecie? Międzynarodowe badania ICCS (International Civic and Citizenship Education Study), których wyniki są przedmiotem analiz w tej książce, objęły trzy wymiary: systemy szkolnej edukacji obywatelskiej, wiedzę obywatelską oraz postawy obywatelskie czternastolatków.
Problematyka publikacji dotyczy dwóch pierwszych. Autorka dokładnie ukazuje i poddaje analizie rezultaty badania wiedzy obywatelskiej polskich gimnazjalistów na tle ich rówieśników z 37 krajów świata.
Książka jest adresowana jednocześnie do środowiska pedagogów akademickich, a także przedstawicieli nauk społecznych, jak i władz oświatowych oraz nauczycieli na co dzień zajmujących się wychowaniem młodzieży. ********* To know and understand to be a citizen.
An empirical study The book presents the results of the international research called the International Civic and Citizenship Education Study. The research covered: systems of school civic education, civic knowledge and civic attitudes of 14-year-olds.
The issue of the publication concerns the first two issues. The author presents and analyzes the results of the study of civic knowledge of Polish middle school students against the background of their peers from 37 countries around the world.