Książka jest pewnego typu eksperymentem. To pierwsza analiza twórczości piosenkarskiej Marii Peszek. Dzięki użytej metodologii twórczość poetycka aktorki pozostała poddana analizie za pomocą narzędzi kulturoznawczych.
ale, właśnie dzięki zastosowaniu takiej perspektywy badawczej i skupieniu uwagi na dwóch motywach przewodnich analizowanych tekstów – doświadczeniu miasta i doświadczeniu płci – odsłonięty został wyraźny rys antropologiczny tej twórczości.
Każde multimedialne przedsięwzięcie Marii Peszek – począwszy od miasto manii, poprzez marię awarię, aż do jezus maria peszek – jest stanowczo spójne pod względem muzyki, słowa i obrazu; staje się swoistym semantyczno--stylistycznym związkiem czterech elementów: muzyczno--dźwiękowego, słowno-tekstowego, ikoniczno-okładkowego oraz ikoniczno-scenicznego.
Tak wielokodową i wieloskładnikową twórczość trudno zamykać jedynie w interpretacji tekstu, a i sam tekst staje się wyłącznie pretekstem do snucia rozważań pokaźnie wykraczających poza granice jego interpretacji.
To, co autorka oferuje, to próba wytyczenia jednej z wielu dróg, po których można - przez tę ogromną, swoiście kobiecą przestrzeń - wędrować.