Dnia 31 października 1517 roku Marcin Luter, augustiański mnich i wykładowca teologii na Uniwersytecie w Wittenberdze, przybił do drzwi kościoła zamkowego swoje 95 tez o odpustach. Pamiętny gest rozpoczął reformację, jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Europy. Reformacja oczywiście nie wydarzyłaby się bez wściekłości Lutra na Kościół katolicki. Gdy jako młody zakonnik udał się w podróż do Rzymu, zniesmaczyły go zblazowanie i cynizm stanu duchownego. Choć sam kupił odpust dla dziadka - po to, aby skrócić okres pobytu jego duszy w czyśćcu - sprzeciwiał się masowemu kupczeniu łaską, które uważał nie tylko za teologicznie nieskuteczne, lecz też niewłaściwe politycznie.
Jednak reformacja wzięła się nie tylko ze wściekłości. Andrew Pettegree, historyk prasy drukowanej, przekonuje iż wiatru w żagle dał jej zmysł Lutra do słowa pisanego i jego dystrybucji. Luter pisał dostępnie i zwięźle, co odróżniało jego broszury od rozwlekłych kazań, dodatkowo po niemiecku, a nie niezrozumiałej łacinie. Sprzyjało to popularności jego prac i rozwojowi branży drukarskiej. Dzięki Lutrowi książki się uwspółcześniły, a jego przyjaciele drukarze wymyślili na jego zapotrzebowania na przykład strony tytułowe, seryjne wykorzystanie ilustracji odbijanych dzięki drzeworytom czy wreszcie znaczne oznaczenie autorstwa. W ten sposób Luter i jego drukarze zrobił z siebie tytułową markę, choć nie w celach komercyjnych, jedynie ideowych.
Podtytuł: O tym jak nikomu nieznany mnich zmienił swoje niepokaźne miasto w centrum wydawnicze, zaistniał jako
Tytuł oryginału: Brand Luther: How an Unheralded Monk Turned His Small Town into a Center of Publishing, Made Himself
seria procesu: seria Historyczna
ISBN: 9788365853127
Kod paskowy: 9788365853127
Autorzy: Pettegree Andrew
Wydanie: 1
Rok wydania: 2017
Kod wydawcy: 30957
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 400
Oprawa: Twarda z obwolutą
PKWiU: 58.11.1
Format: 15.0x21.5
Głębokość (mm): 30
Waga: 0.505
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka