Książka jest zbiorem doniesień rozproszonych w mało przystępnym piśmiennictwie medycznym, pisanych w głównej mierze z nadzieją, iż zwrócą one uwagę lekarzy, psychologów i logopedów na problemy dzieci z zaburzonym w różnorodnym stopniu, nieprawidłowym porozumiewaniem się językowym. Autorce zależało nad wyraz na wyróznioniu faktu oczywistego, iż rozwój języka i mowy nie zaczyna się w określonym momencie życia i rozwoju dziecka, a trwa od jego początku. Przyjęcie takiej zasady ujmowania rozwoju mowy poprzez lekarzy w zdecydowany sposób zmieni charakter pracy logopedów z korekcyjnej na stymulująco-korygującą i włączy ich do zespołów koniecznych specjalistów zajmujących się dzieckiem od urodzenia.
Publikacja spełni swoje zadanie, jeżeli zachęci lekarzy i logopedów do wyjścia z zaklętego kręgu pozornych nieważności problemów, niemożności działań i drobnej wiary w swoje możliwości. Obecne wydanie posiada materiały już opublikowane w niewielkim nakładzie, chociaż ze względu na znaczne zainteresowanie nimi logopedów i lekarzy drukuje je po raz wtóry, z pewnymi zmianami, jednocześnie dodając dwa rozdziały. Dane płynące od logopedów i rodziców o tym, że stosują proponowane ćwiczenia, widzą ich sprawność oraz czekają na dalsze, są nieocenionym bodźcem w żmudnej pracy i zachętą do ciągłych poszukiwań.