Autorka opisuje postawy nastoletnich muzułmanów z Polski, Turcji i szerokiej Brytanii wobec demokracji, narodu, praw człowieka, praw pań i Unii Europejskiej. Starannie omawia formalną edukację obywatelską w tych krajach, a także zasady islamu pod kątem ich obywatelskiego potencjału. Próbuje odpowiedzieć na zawarte w tytule pytanie, czy muzułmanin może być prawidłowym obywatelem. Kwestia ta - choć kontrowersyjna - od lat pojawia się w kontekście "kryzysu migracyjnego", integracji imigrantów muzułmańskich, zamachów terrorystycznych i wojen toczących się na Bliskim Wschodzie. Obecność w Europie coraz liczniejszej społeczności muzułmańskiej, do której należą nie tylko imigranci przybywający spoza kręgu cywilizacji zachodniej, lecz także osoby urodzone w Europie, będące obywatelami państw europejskich, uczęszczające do europejskich szkół, stała się faktem. W dorosłość wchodzi właśnie świeże pokolenie europejskich muzułmanów starających się dopasować tożsamość europejską z tożsamością muzułmańską, co jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ bezustannie muszą oni udowadniać, iż są równoprawnymi członkami zachodniego społeczeństwa. Publikacja będzie inspirować do pokaźniejszej otwartości na Inność i przełamywania strachu przed wchodzeniem w partnerskie relacje z muzułmanami, jak jeszcze motywować muzułmanki i muzułmanów do pokaźniejszej śmiałości w podejmowaniu działań obywatelskich.