REPRINT. Brahmavaivarta Purana jest pokaźnym tekstem sanskryckim i główną puraną ( maha-puraną ) hinduizmu. Skupia się wokół Kryszny i Radhy, jest tekstem wajsznawizmu i jest uważany za jedną z nowożytnych czasów Purany. Jednakże wersja mogła istnieć pod koniec pierwszego tysiąclecia ne, to jej zachowana wersja prawdopodobnie powstała w XV lub XVI wieku w regionie Bengalskim subkontynentu indyjskiego. Kolejny tekst o podobnym tytule, o nazwie Brahmakaivarta Purana, dodatkowo istnieje, ale prawdopodobnie został zmodyfikowany gdzieś w południowych Indiach. Istnieje mnóstwo wersji tej Purany, w 274 albo 276 rozdziałach, wszystkie twierdzą, iż są częścią lub manuskryptami Brahmavaivarta Purany lub Brahmakaivarta Purany. Tekst ten wyróżnia się tym, iż identyfikuje Krysznę jako najwyższą Rzeczywistość i twierdzi, iż wszyscy bogowie, tacy jak Wisznu, Śiwa, Brahma, Ganesha są tacy sami i wszyscy są inkarnacjami Kryszny. Wszystkie boginie, takie jak Radha, Durga, Lakszmi, Saraswati, Sawitri, są ponadto uznawane poprzez Brahmavaivarta Puranę za równoważne i wszystkie inkarnacje Prakriti (natury), z legendami podobnymi do tych znalezionych w Mahabharacie i Devi Mahatmya. Tekst jest ponadto znany z gloryfikowania kobiecości poprzez Radhę i jej egalitarnych poglądów, że wszystkie kobiety są przejawami boskiej kobiety, współtwórcami wszechświata i iż każda zniewaga dla kobiety jest obrazą dla bogini Radhy. Mitologia i historie Brahmavaivarta Purany, wraz z Bhagavata Puraną, miały wpływ na tradycje hinduistyczne związane z Kryszną oraz na tańce i sztuki widowiskowe, takie jak Rasa Lila. Tytuł " Brahmavaivarta " oznacza "metamorfozę Brahmana ", którą utożsamia się z Kryszną. Ta Purana bierze pogląd na stworzenie, w którym Brahman jako Kryszna kreuje wszechświat i jest wszechświatem. Ewolucję i naturę wszechświata prezentuje legenda Radhy i Kryszny w tej Puranie. Historie uwodzenia i legendy tego tekstu przyciągnęły niemało badań naukowych. Pierwsza khanda (część) przedstawia temat, że Kryszna jest pierwotnym stwórcą, uniwersalną duszą i najwyższą rzeczywistą koncepcją zwaną Brahmanem. Druga część demonstruje Prakriti lub materię, która przez mitologię jest zrównana z pięcioma boginiami - Radhą, Durgą, Lakszmi, Saraswati i Sawitri. Jednak mnóstwo innych bogiń zostało wprowadzonych, ale ostatecznie każda bogini i kobiecość jest uważana za tę samą istotę Radha Prakriti. Trzecia część demonstruje Ganeshę, bardzo modnego boga na czele słonia, jego historię życia i historię jego rodziny i brata, i jest on jeszcze uważany za inkarnację Kryszny. Ostatnia część tej Purany dotyczy wszelkiego Radhy i Kryszny, malowanych erotycznymi motywami, hymnami, legendami i mitologią. Radha jest przedstawiona jako energia i moc Kryszny, nieodłączna część. Purana przedstawia egalitarny pogląd na kobiety, w którym potwierdza idee, takie jak "wszystkie istoty kobiece wyszły z boskiej kobiety", i iż "każda zniewaga dla kobiety jest obrazą przeciwko boskiej Radha" w...