Utrzymywanie bliskich kontaktów biznesowych z przedstawicielami innych państw, niejednokrotnie też innych kultur może być pożyteczne dla obydwu stron relacji, potrzebne jest jednak poznanie warunków, w których osoba albo organizacja, z którą współpracujemy funkcjonuje m.in. Kultury kraju, systemu: społecznego, politycznego, prawnego i zasad funkcjonowania krajowej gospodarki. Dzięki posiadaniu wiedzy z tego zakresu, osiągalna stanie się efektywna współpraca. Bez niej możemy tylko liczyć na łut szczęścia, który sprawi, iż nie popełnimy żadnej gafy w trakcie rozmów biznesowych, czy również osiągniemy prędko zwrot z naszych zagranicznych inwestycji oraz podbijemy naszymi produktami „egzotyczne" rynki.
Niestety obecnie, wielu przedstawicieli rodzimego biznesu uważa, iż tylko „suche" słupki pełne cyfr i matematycznych obliczeń są w stanie zobrazować powodzenie współpracy biznesowej z przedstawicielami innych państw, zapominając o tym, że w wielu przypadkach dopiero całościowe poznanie funkcjonowania kraju, z którego reprezentantami nawiązaliśmy współpracę, regionu naszych działań, a także zagrożeń, które w miejscu takim mogą na nas czekać umożliwi osiągnięcie pełnego sukcesu biznesowego.
Każde państwo świata to zupełnie inny „teatr" działań biznesowych, w wielu przypadkach działając w zupełnie innych jednostkach samorządowych tego samego państwa spotykamy się z zupełnie innym „klimatem biznesowym". Dlatego aktualnie podstawą działalności biznesowej powinno być nie tylko koncentrowanie się na analizach opartych na wspomnianych już „słupkach", w wielu przypadkach przypasowanych tylko i wyłącznie do naszych realiów, ale także zadawanie wielkiej ilości pytań dotyczących przeróżnych aspektów działalności państwa, z którym chcielibyśmy podjąć współpracę. Do takich pytań mogą należeć m.in.: „Jakie czynniki pozaekonomiczne doprowadziły do osiągnięcia takich wskaźników ekonomicznych przez wybrane kraje i zagraniczne przedsiębiorstwa?"; „Czy czynniki pozaekonomiczne wpłyną na wskaźniki ekonomiczne działań naszych jak i partnerów biznesowych krótkotrwale, czy też długotrwale?"; „Jak solidnie państwo oddziaływuje na gospodarkę?" „Jak wielkie ryzyko w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa poza granicami kraju niosą ze sobą potencjalne kryzysy wewnętrzne?"; „Czy w przypadku wystąpienia kryzysu na terenie państwa, do którego wchodzimy z naszą ofertą możemy liczyć na pomoc państwa?"; „Jak do tej pory takie państwo radziło sobie z przezwyciężaniem kryzysów, czy było zupełnie niezaradne i niewydolne i pozwalało na jego eskalację, czy też potrafiło zatrzymać jego rozwój i stworzyć pewnego typu bufor bezpieczeństwa dla biznesu – jednocześnie lokalnego jak i zagranicznego?"; „W jaki sposób prowadzić negocjacje biznesowe w innych państwach?"; „Czy nasi kontrahenci są wiarygodni"; „W jaki sposób pozyskiwać zasoby siły robaczej w innym państwie?"; „Czy współpracując z przedsiębiorstwami z wybranego państwa będziemy mogli nie tylko pozyskać postępowe produkty, lecz także postępową technikę i patenty?"; „Co pozwoliło osiągnąć sukces zagranicznym firmom – jakie działania organizacyjne zaimplementowane poprzez nie można byłoby wdrożyć także w naszych przedsiębiorstwach?".
Wymienione pytania to tylko ułamek tych, które przedstawiciele polskiego biznesu powinni zadawać wchodząc na rynki zagraniczne. Docenienie czynników pozaekonomicznych: społeczno – kulturowych, politycznych i prawnych, a także ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa stanie się podstawą przetrwania polskich przedsiębiorstw w XXI wieku. Dzięki niej przedstawiciele polskich firm nie będą bezradnie rozkładać dłoni, w momencie kiedy znowu usłyszą informację o kolejnym embargu we wschodnioeuropejskim kraju, ale rozpoczną podbój światowych rynków ze swoimi produktami. Będą wiedzieć, gdzie warto podjąć współpracę, w którym miejscu posiadają nad wyraz obfite szanse na zyski, a także gdzie mimo spodziewanych problemów i początkowych strat warto zainwestować.
W tym także celu powstał „Przewodnik biznesowy po Arabii Saudyjskiej". Dzięki niemu Czytelnik pozna podstawowe dane dotyczące gospodarki, systemu politycznego i prawnego, religii, edukacji i kultury (także tej organizacyjnej) i zapozna się z kluczowymi postaciami i pojęciami, których znajomość ułatwi mu podjęcie współpracy biznesowej z partnerami z Arabii Saudyjskiej. Mam nadzieję, że publikacja ta stanie się ważnym elementem w codziennej pracy przedstawicieli polskiego biznesu, chcących eksplorować atrakcyjny rynek Arabii Saudyjskiej.