Książka o rynku wydawniczym w Polsce ostatnich kilku lat. Stanowi zarys zagadnień i próbę wytyczenia kierunków, w których powinna podążać współczesna socjologia literatury. „Książka Marcina Rychlewskiego stanowi śmiałą i prekursorską próbę rewitalizacji konwencjonalnej socjologii literatury, dopasowanej na potrzeby współczesnego rynku wydawniczego. [...] Do najciekawszych wątków książki należy zaliczyć redefinicję obiegów literackich (traktowanych jako »obiegi książkowe«) oraz koncepcję odbiorcy, będącego zarazem empirycznym czytelnikiem, konsumentem, a nierzadko ponadto internetowym recenzentem. Na uwagę zasługuje także analiza reklamowych not wydawniczych, stanowiących wariant interpretacji i będących równocześnie swoistą manipulacją ze strony wydawców, kształtującą coś, co autor nazywa »prerecepcją«. Marcin Rychlewski wprowadza w dodatku dwa szczególnie kluczowe pojęcia: pasma przenoszenia i pasma estetycznego, wskazując na wzajemną korelację obydwu pasm w procesie kreowania sukcesu komercyjnego książki. Polemizuje dodatkowo ze znaną tezą Marshalla McLuhana o końcu »epoki słowa drukowanego«. Okazuje się, że jest wprost przeciwnie. Mimo iż żyjemy w kulturze mediów elektronicznych, słowo drukowane nie zostało wcale w pełni zdetronizowane” (prof. Bogumiła Kaniewska).