Tytuł Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne Autor Alicja Jurgiel-Aleksander Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-101-7 Rok wydania 2013 Gdańsk Wydanie 1 ilość stron 265 Format pdf Spis treści Wprowadzenie 9 Rozdział pierwszy. Doświadczenie edukacyjne we współczesnym dyskursie andragogicznym 15 1.1. Doświadczenie edukacyjne jako instrument racjonalizacji funkcjonowania człowieka w systemie społeczno-ekonomicznym 18 1.1.1. Edukacja dorosłych w służbie praktyk oświecania społeczeństwa 20 1.1.2. Edukacja dorosłych w służbie przygotowania pracowników na rynek pracy 26 1.2. Doświadczenie edukacyjne jako naturalnie wpisane w sposób bycia człowieka w świecie od dzieciństwa do starości 31 1.2.1 Wędrówka jako metafora życia i uczenia się 34 1.2.2. Upominanie się o dydaktykę biograficzną 37 1.3. Doświadczenie edukacyjne jako wyraz zaangażowania dorosłego w praktyki społeczne 39 1.3.1. Krytyka praktyk szkolnych 41 1.3.2. Biograficzne uczenie się – jaki dorosły, jakie praktyki edukacyjne? 46 1.4. Doświadczenie edukacyjne w cieniu refleksji nad znaczeniem edukacji dorosłych 55 Rozdział drugi. Możliwości badania doświadczenia edukacyjnego w świetle badań narracyjnych. Ustalenia metodologiczne 58 2.1. Identyfikacja sposobów rozumienia doświadczenia edukacyjnego w świetle podejścia interpretatywno-konstruktywistycznego 58 2.1.1. Potencjał poznawczy badań biograficznych i fenomenograficznych 60 2.1.2. Wywiad otwarty pogłębiony jako metoda gromadzenia informacji 70 2.2. Dorośli, którzy stali się studentami. Charakterystyka grupy badawczej i etapy prowadzenia badań w terenie 72 Rozdział trzeci. Narracyjne konstruowanie doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia. Rezultaty analizy danych 77 3.1. Cykl budowania doświadczeń edukacyjnych i mechanizmy ich wytwarzania w świetle historii życia. Rezultaty analizy biograficznej 78 3.1.1. Narracja typu „Chciałabym osiągnąć więcej niż moi rodzice", z eksponowaniem znaczenia środowiska wychowania i socjalizacji w dzieciństwie i młodości dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia 79 3.1.1.1. Rozum praktyczny w splocie pochodzenia społecznego i konieczności kształcenia 85 3.1.2. Narracja rodzaju „Dziś należy przystosować się do rynku pracy i postępu cywilizacyjnego" z eksponowaniem znaczenia kształcenia dla zdobywania doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia 88 3.1.2.1. Wiara w moc prorynkowego kształcenia jako efekt internalizacji świata zewnętrznego jako ekonomicznego 95 3.1.3. Narracja typu„Każdy dorosły z natury jest mądry", z eksponowaniem znaczenia dyspozycji do uczenia się jako wpisanych w kondycję człowieka 97 3.1.3.1. Pochwała codzienności i uczenie się zamiast nauczania 103 3.1.4. Narracja typu „Muszę dać sobie szansę" z eksponowaniem znaczenia środowiska życia dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia 106 3.1.4.1. Edukacja w środowisku życia i znaczenie relacji społecznych 112 3.1.5. Narracja rodzaju „Chcę być świadoma/świadomy tego, w czym uczestniczę", z eksponowaniem znaczenia studiowania dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia 113 3.1.5.1. Niedokończona edukacja motorem studiowania 121 3.1.6. Edukacja dorosłych: od świata, który określa uczenie się, do uczenia się, które określa sposób życia 122 3.2. Od historii życia do rekonstrukcji koncepcji doświadczeń edukacyjnych. Rezultaty analizy fenomenograficznej 124 3.2.1. Doświadczenie edukacyjne jako rezultat przebywania w instytucji kształcącej i jako rezultat absorbcji wiedzy 126 3.2.1.1. Społeczne zapotrzebowanie na strukturalno-funkcjonalny wizerunek szkoły 129 3.2.2. Doświadczenie edukacyjne jako konsekwencja niedoświadczania edukacji optymalnej do oczekiwań badanych na każdym etapie ich kształcenia 132 3.2.2.1. W poszukiwaniu koncepcji użytecznego uczenia się 135 3.2.3. Doświadczanie edukacyjne jako bycie w przypadku wymiany zasobów 136 3.2.3.1. Aktywne uczenie się i dojrzałe studiowanie jako sposób życia 139 3.2.4. Biograficzny potencjał doświadczeń edukacyjnych 140 Rozdział czwarty. Jakie światy doświadczeń edukacyjnych „zamieszkują" i współtworzą dorośli? Implikacje andragogiczne 143 4.1. Świat instytucjonalnego kształcenia zorientowanego utylitarnie jako recepta na uniemożliwianie alienacji dorosłych. Pytanie o dydaktykę dorosłych 144 4.2. Świat codzienności bez szkoły i instrumentalnego uczenia się poza szkołą. Próba„humanizacji" dyskursu andragogicznego czy powrót do dobrze znanych praktyk? 148 4.3. Świat społeczno-kulturowego budowania doświadczeń edukacyjnych. Dynamika uczenia się poprzez całe życie 151 4.4. Od koncepcji doświadczenia edukacyjnego do znaczenia edukacji w życiu człowieka 154 Podsumowanie 156 Bibliografia 161