ukazujem opisy ośmiu obszarów tematycznych, które związane są z procesami poznawania, badania i projektowania edukacji jutra. Wymienione obszary stanowią podstawowe obszary refleksji i działań związanych z tą edukacją.
Ich wybór wynika pomiędzy innymi: • z analizy stanu rozwoju wiedzy o edukacji, w tym rozwoju historycznego i porównawczego; • ze części strukturalnych procesu edukacji, a także zjawisk edukacyjnych; • ze stanu rozwoju nauk pedagogicznych, a także nauk pokrewnych; • ze stanu rozwoju metodologii pedagogiki i metodologii badań w naukach społecznych i humanistycznych; • z doświadczeń ergonomicznych autorów referatów oraz z doświadczeń praktyków edukacyjnych; • z dotychczasowego dorobku ideowego Tatrzańskich Sympozjów i Seminariów Naukowych Edukacja Jutra, wytwarzanego z inspiracji Profesora Kazimierza Denka.
Wyłonione obszary pozostały wstępnie zapełnione poprzez opracowania zawarte w aktualnych materiałach XXIII TSN, a także w Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika i będą mogły być uzupełniane o teksty publikowane w kolejnych latach.