Tytuł Inwestowanie w wartość. Jak zostać efektywnym inwestorem Autor Arnold Glen Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19468-0 linia Wydawnictwa mistrzowskie PWN - Inwestycje Rok wydania 2010 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 363 Format mobi, epub Spis treści Podziękowania 15 Słowo wstępne 17 Co się zmieniło od 2002 roku 18 Wprowadzenie (Wyzwanie) 19 Inwestowanie we wzrost wartości (w wartość) 20 Pokonać rynek 20 Pojawia się analiza strategiczna 21 Wartość i wzrost nie są sobie przeciwstawne 22 Dwa etapy 23 Bez odrobiny wysiłku się nie uda 24 Pokonać profesjonalistów 24 Malejąca spektakularność krańcowa 25 Odgłosy z parkietu 26 Perspektywa długookresowa 27 „pokaźniejszy frajer" 27 Strata pieniędzy w ferworze kupna i sprzedaży 28 W stadzie raźniej, lecz nie lepiej 28 Mierne wyniki 28 Irracjonalny człowiek instytucjonalny 28 Oksymoron 29 Jak mądry musi być inwestor? 29 CZĘŚĆ I. Filozofie inwestowania 31 ROZDZIAŁ 1. Peter Lynch. Inwestowanie niszowe 33 Pierwsze doświadczenia 34 Fidelity kontra Wharton 35 Inwestor indywidualny kontra zarządzający funduszem inwestycyjnym 36 Jeśli porażki, to tylko tradycyjne 36 Przepisy, komisje i organy regulacyjne 37 śladowe jest (głównie) najlepsze 38 Inwestowanie bez rozeznania 39 Pojedyncze lemingi nie zasługują na uwagę 39 Na pograniczu 39 Taka sama mentalność, takie same działania 40 Amator również ma szansę na sukces 40 dobre jest to, co nudne i nieprzyjemne 41 właściwości charakterystyczne prawidłowych akcji niszowych 41 Silna pozycja rynkowa 43 Sygnały świadczące o zorientowaniu kierownictwa na akcjonariuszy 44 Dobra kondycja finansowa 46 Niska wartość 46 Inne czynniki uwzględniane przy zarządzaniu portfelem akcji 48 Znajomość faktów 49 Ciągłe trzymanie ręki na pulsie 49 Rutyna 50 Czego unika Peter Lynch 51 Kiedy sprzedawać 54 Wady i trudności związane ze używaniem zasad Petera Lyncha 56 Podejście Petera Lyncha w skrócie 57 ROZDZIAŁ 2. John Neff. Wyrafinowane strategie inwestycyjne z wykorzystaniem wskaźnika ceny do zysku 60 Własny rozum 60 Inwestor nowicjusz 61 Zasady 62 Kluczowe czynniki 64 Umiarkowany wzrost zysków 66 Bezpieczny dochód z dywidendy 67 Całkowity zwrot z inwestycji a wskaźnik ceny do zysku 67 dobre perspektywy biznesowe 69 Silne podstawy finansowe 70 Wyszukiwanie wartościowych akcji o niskim wskaźniku ceny do zysku 71 nieprzystępne czasy 72 Radykalne zmiany 72 marki i wymykające się klasyfikacji 72 Zmiana branży 73 zastosowanie szczególnej wiedzy 73 Czego unika John Neff 73 Wysokie koszty transakcyjne 73 Nadmierna dywersyfikacja 74 Akcje spółek technicznych 74 Lekceważenie wniosków z przeszłości 74 Uleganie chwilowym modom rynku byka 75 Analiza techniczna i gra „z trendem" 76 Akcje spółek rozwijających się o wysokim wskaźniku ceny do zysku 76 Czysta przekora 77 Kiedy sprzedawać 78 Wady i trudności związane ze używaniem zasad Johna Neffa 79 Podsumowanie zasad Johna Neffa 80 ROZDZIAŁ 3. Benjamin Graham - ojciec współczesnej wyceny akcji 82 Pierwsze źródła inspiracji 83 Inteligentny, ale pyszny 84 Fundusz inwestycyjny 84 Szaleństwo lat dwudziestych 84 znaczny Kryzys 85 Kluczowe elementy filozofii Benjamina Grahama 86 Myślenie i rozumowanie biznesowe 87 Wartość wewnętrzna 88 Margines bezpieczeństwa 89 Zadowalający zwrot z inwestycji 91 Trzy typy nabywców akcji 92 Zaprzyjaźnić się z wahaniami kursów 94 Czego unika Benjamin Graham 95 Próby przewidywania zachowań rynku, timing i wykresomania 95 Krótkowzroczność 98 Akcje spółek rozwijających się 99 Menedżeryzm 101 Bańki spekulacyjne na rynku akcji 103 ROZDZIAŁ 4. Benjamin Graham. Trzy metody inwestowania w wartość 105 Inwestowanie w wartość aktywów obrotowych 105 Skąd się biorą okazje inwestycyjne? 107 Dlaczego ceny miałyby rosnąć? 108 Od prostego do wyrafinowanego inwestowania w wartość aktywów obrotowych netto 109 Sytuacja finansowa 110 Czynniki jakościowe 112 Dywersyfikacja i cierpliwość 113 Defensywne inwestowanie w wartość 114 Przedsiębiorcze inwestowanie w wartość 115 potrzebny wysiłek 116 Ryzyko a zwrot z inwestycji 117 Kiedy sprzedawać 119 Wady i trudności związane ze stosowaniem zasad Benjamina Grahama 119 Nadmierne upraszczanie 119 „Torturowanie danych" 120 Ciężki kawałek chleba 120 Temperament 121 Bezczynność 121 Wypatrywanie punktu daleko na horyzoncie 121 Niedopałki 122 nieprzemijalne wskazówki 123 Podsumowanie zasad Benjamina Grahama 124 ROZDZIAŁ 5. Philip Fisher. Inwestowanie w bonanzy 127 Obserwować funkcjonowanie firmy 127 Zrozumieć markę 128 Finansowa orgia 129 Kiepskie początki 130 marki wysokiej jakości 130 Czas na refleksję 130 Co to jest „dobra marka"? 131 Pesymizm mas sprzyja inwestorom 132 mała dywersyfikacja 132 Trwać przy tym, czego się chce 132 mieć wiarę w akcje, ale nie opuszczać gardy 133 Kluczowe zasady inwestowania Philipa Fishera 133 Koncentracja wysiłków 134 Pogłoski 134 Badania i rozwój 136 Jakość kadry kierowniczej 137 Pozycja konkurencyjna marki 145 Marketing 148 Kondycja finansowa i kontrola 149 wartość 151 Czego unika Philip Fisher 154 Skreślanie spółek, które popełniały błędy 154 nieustanne wchodzenie i wychodzenie z rynku 154 Prognozy makroekonomiczne 155 Niecierpliwość 155 Chęć podążania za innymi 155 Próby „odrobienia strat" z kiepskiej inwestycji 155 Rezygnacja z transakcji na mniejszych rynkach 156 Ocena akcji na podstawie dotychczasowych stopni ich cen 156 Młode marki 156 Nadmierne przywiązanie do zasady dywersyfikacji 157 Kiedy sprzedawać 159 Błąd 159 Niespełnienie kryteriów 159 lepsze perspektywy 160 Reguła trzech lat 160 Wysoki wskaźnik ceny do zysku może się utrzymywać 160 Wady i trudności związane ze używaniem zasad Philipa Fishera 161 Czasochłonność, optymalna wiedza, osobowość 161 Czy z płotką ktoś w ogóle porozmawia? 161 Albo dobrze, albo wcale 161 Oś wiedzy i zaangażowania 162 Podsumowanie zasad Philipa Fishera 163 ROZDZIAŁ 6. Warren Buffett i Charles Munger. Inwestowanie w perspektywy biznesowe. Część pierwsza 165 Wyniki inwestycyjne 166 Buffett Partnership Ltd. 166 Berkshire Hathaway 168 Warren Buffett - droga do fortuny 170 najkorzystniejszy, a mimo to uprzejmy 171 Ojciec 171 Sposoby zarobkowania 172 Uniwersytet i przełomowe doświadczenia 172 GEICO 173 „Prowincjusz" w Graham-Newman 174 Spółki inwestycyjne Buffetta 175 American Express i Walt Disney 176 Rynek byka 177 Berkshire Hathaway 178 Niekorzystna sytuacja w branży 178 piękność ubezpieczeń 179 Płynność i sprężystość Berkshire Hathaway 179 Fundusze pozyskiwane bez kosztów 180 Washington Post Company 182 Powrót do GEICO 183 Akcje niegrahamowskie 184 Zdecydowane działania 184 Spółki nienotowane na giełdzie 185 See's Candy Shops 186 minimalne oczekiwania kapitałowe 187 Nebraska Furniture Mart 189 Wyjątki od reguły 189 Ludzie, którzy kryją się za nazwą firmy 190 Niesamowita historia biznesowa 191 Charles Munger - od pracownika sklepu do miliardera 192 Inwestowanie a prawo 192 Charakter 193 Kształtowanie się filozofii inwestycyjnej 193 Coraz dalej od zestawienia bilansowego 194 Ku czynnikom jakościowym 194 Problem z akcjami grahamowskimi 195 Przewidywalność zysków 195 Zmiana myślenia 196 Zasady inwestowania 197 Analiza firmy 197 Co to za producent? 198 Pewniaki 200 Karta pracownicza i znakomite podanie 202 Koło kompetencji 203 Wartość wewnętrzna i margines bezpieczeństwa 205 Powtarzanie sukcesu 210 ROZDZIAŁ 7. Warren Buffett i Charles Munger. Inwestowanie w perspektywy biznesowe. Część druga 211 Pozycja rynkowa 211 Możliwość dyktowania cen 211 Głęboka i niebezpieczna fosa 213 producent dla głupca 215 Sygnały świadczące o uczciwości i kompetencji kadry menedżerskiej 217 Imperatyw instytucjonalny 218 Szczerość 219 Przyzwoite zachowanie 220 Żadnych sztuczek księgowych 221 Doskonałość w rutynowym działaniu 224 Koncentracja na długim okresie 225 Wysoki zwrot z kapitału akcyjnego 227 skrupulatna kontrola kosztów 228 Wykup akcji 228 Fuzje 230 Czego unikają Warren Buffett i Charles Munger 233 Prognozy makroekonomiczne, wykresy, przewidywanie górek i dołków 233 Niecierpliwość 234 Podążanie za tłumem 235 Hazard i instrumenty pochodne 236 Zaufanie do zarządzających funduszami z Wall Street 236 Wzory zawierające litery alfabetu greckiego 237 Nadmiar ambicji 238 Dywersyfikacja sposobem na przeciętność 239 Aktywny obrót akcjami 241 Spółki, które się odbiją 243 Ignorowanie własnych błędów 243 znakomite marki, na których się nie znamy 243 Obawy w obliczu spadku cen akcji 244 Rynek nowych emisji 244 Kiedy sprzedawać 245 ulepszona okazja 245 Błąd 245 Niemądre powody 246 Akcje, których Buffett i Munger nie sprzedadzą 246 Spółki zależne nie na sprzedaż 247 Wady i trudności związane ze użytkowaniem zasad Warrena Buffetta i Charlesa Mungera 248 Podsumowanie zasad Buffetta i Mungera 248 CZĘŚĆ II. Inwestowanie we wzrost wartości (w wartość) 251 ROZDZIAŁ 8. Inwestor stawiający na wzrost wartości 253 komponenty wspólne 253 Prosty model 253 Wznieść się nad innych 254 Nadzieja dla świadomych inwestorów 255 Koncepcja inwestowania we wzrost wartości 255 Kosztowne czynniki odwracające uwagę 257 Strategia inwestowania we wzrost wartości 262 Znana marka 262 Uczciwa i kompetentna kadra kierownicza 264 Silna i trwała pozycja rynkowa 265 Dobra kondycja finansowa 265 Zyski właścicielskie i wartość wewnętrzna 265 Wzrost zysków właścicielskich 268 Podejście ostrożniejsze - niepewny wzrost 269 Dalsze uwagi na temat szacowania wartości zysków właścicielskich 270 Stopa dyskontowa 271 Margines bezpieczeństwa 276 nieznaczna dywersyfikacja 276 Inwestycja szczególnie długoterminowa 277 właściwości charakteru i osobowości 278 Najważniejsze zasady inwestowania we wzrost wartości 280 Dodatek. Rozważania na temat wpływu opodatkowania na stopę dyskontową 282 ROZDZIAŁ 9. Analiza branży 283 Scena konkurencyjna 283 Pięć sił konkurencyjnych 284 Charakterystyka branży lotniczej 286 Zmiany i koncentracja na długim okresie 286 Zagrożenie ze strony nowych konkurentów 287 Intensywność rywalizacji między istniejącymi firmami 290 Zagrożenie ze strony substytutów 293 Pozycja przetargowa nabywców (klientów) 294 Siła przetargowa dostawców 295 Rozwój branży 297 Zmiana techniczna 298 Ciągle zachodzą zmiany, dużo zostaje jednak po staremu 299 Stare, dobre, zrównoważone 299 technika a struktura branży 299 Doświadczenie 302 Zmiana ekonomiczna 306 Zmiana o charakterze administracyjnym 307 Zmiana społeczna 308 Kluczowe części analizy branży 309 ROZDZIAŁ 10. Analiza zasobów konkurencyjnych 312 Wartość dla klientów 312 Zasoby zwyczajne i nadzwyczajne 312 Zbiory zasobów 313 System TRRACK 314 Zasoby materialne 315 Relacje 315 Reputacja 319 Postawa 323 Kompetencje 324 Wiedza 326 Co czyni zasoby znakomitymi? 328 Zasoby pożądane 328 Zasoby rzadkie 330 Zasoby umożliwiające zawłaszczanie wartości 334 Inwestycje w zasoby 336 Umiejętne użycie zasobów 340 Najważniejsze zasady analizy zasobów konkurencyjnych 342 Słowniczek 343 Literatura 349 Indeks 354