Książka poświęcona analizie zjawisk znakowych, prezentująca obraz kultury, jaki wyłania się w ostatnich dziesięcioleciach w powszednich kontaktach współczesnego Polaka z poszczególnymi sferami życia codziennego, interpretowanymi jako nośniki znaczeń i wiązanymi z najróżniejszymi wartościami czy ideologiami.
Cechą akcentującą współczesnej kultury jest powszednie uczestnictwo nadawców i odbiorców w procesach wytwarzania znaków i obcowania z przekazami znakowymi. Ten powszechny dyskurs kulturowy determinuje świadomość społeczną, co znajduje wyraz w zachowaniach i wyobrażeniach poszczególnych osób i całych grup społecznych.
Autor uwydatnia, iż świadomość społeczna jest kształtowana głównie przez uczestnictwo we wspólnocie językowej i udział w dyskursie potocznym, także w jego odmianie publicznej. Pokazuje na dodatek determinujący wpływ publicystyki i reklamy, oddziaływanie mody i partycypacji w zróżnicowanych rytuałach środowiskowych.
Świadomość zbiorowa jest kształtowana w stanowczym stopniu przez obrazowe środki przekazu, stąd także w zbiorze znalazły się ciekawe szkice poświęcone interpretacji fotografii, filmu i wizualnych tekstów reklamowych.
Książka demonstruje obraz kultury jaki wyłania się w ostatnich dziesięcioleciach w rutynowych kontaktach współczesnego Polaka z różnymi sferami życia codziennego, interpretowanymi jako nośniki znaczeń i wiązanymi z zróżnicowanymi wartościami czy ideologiami.
[…] W pracy swej Autor potężnie wyróżnia, iż świadomość społeczna jest kształtowana przeważnie poprzez uczestnictwo we wspólnocie językowej i udział w dyskursie potocznym, także w jego odmianie publicznej.
Zbigniew Kloch ukazuje determinujący wpływ publicystyki i reklamy, oddziaływanie mody i partycypacji w różnorodnych rytuałach środowiskowych. Jak wynika z analiz przedstawionych w książce, kulturę opartą na tych mechanizmach semiozy charakteryzuje uproszczona wizja świata; jej wytworami są stereotypy i formuły językowe, a stanowczą praktyką – determinowanie pojęciowej i aksjologicznej wartości przedmiotów i zjawisk przez nakładanie na te obiekty siatki etykiet językowych.
Świadomość zbiorowa jest kształtowana w zasadniczym stopniu przez obrazowe środki przekazu, stąd też w zbiorze znalazły się ciekawe szkice poświęcone interpretacji fotografii, filmu i wizualnych tekstów reklamowych (Prof.
dr hab. Teresa Dobrzyńska-Janusz). Zbigniew Kloch jest uważnym obserwatorem i słuchaczem Polski „mnogiej i niejednorodnej stylistycznie", wyławia znaczące jednostki, analizuje je i klasyfikuje – na ile to, rzecz jasna, jest możliwe.
Z prac Klocha wynika niestety, że obrazy Polski – bo mamy do czynienia praktycznie z wieloma tekstami, przy tym fragmentarycznymi – są rezultatem działania mediów, a więc obrazy te są potężnie zideologizowane.
Ta ostra diagnoza niezbędnie musi być upowszechniona. Powinna być przemyślana przez społeczeństwo i przedyskutowana (Prof. Dr hab. Piotr Mitzner). ********* The culture of everyday experience. Semiotic aspects of everyday life.
Essays Presentation of the image of culture emerging in everyday contacts of a contemporary Pole with individual spheres of everyday life, interpreted as carriers of meanings and associated with various values or ideologies.
The author emphasizes that social awareness is shaped primarily through participation in the linguistic community andin the everyday discourse, also in its public form.The decisive influence of journalism and advertising, the influence of fashion and participation in various environmental rituals are also shown.