Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy miłośników.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku? Co powoduje, iż rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, żeby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swych ulubieńców? Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym? I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów? Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc jednocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem pionierską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów.
Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie lata. Z recenzji: „Kinowe uniwersum superbohaterów.
Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka świetna i zawierająca – bardzo konieczną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych linii opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, mających jednak o dużo szersze wykorzystanie.
Jest ona oparta na należycie dostosowanej literaturze przedmiotu (typowo obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. Nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji).
sugestia takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najbardziej niezbędna". Prof. Dr hab. Jerzy Szyłak Uniwersytet Gdański Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury.
gromadzi kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów miłośników kina lubianego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak jeszcze dla studentów, a także wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa, a także pokrewnych kierunków.
Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.