W niniejszej publikacji ukazano znaczenie kultury hip-hopowej dla kultury popularnej w Polsce i opisano reguły i konteksty hip-hopu, a także sposoby ich badania naukowego. Autorzy, reprezentujący zróżnicowane dyscypliny naukowe (socjologia, antropologia kulturowa, językoznawstwo, literaturoznawstwo) podejmują się interpretacji wybranych fragmentów kultury hip-hopowej, używając unikalnych dla swych dyscyplin aparatów teoretycznych i metodologicznych.
Publikacja daje tym samym przeróżny obraz zjawiska, które od połowy lat 90. XX wieku ugruntowuje swoją rolę w polskiej kulturze. Większość tekstów w tym tomie powstała przy intensywnej współpracy ze środowiskiem hip-hopowym, przy czym sami artyści stanowili nie tylko przedmiot badań, ale także występowali jako eksperci, krytycy czy doradcy.
Odpowiedź na pytanie o zakres wpływu hip-hopu na język czy kulturę popularną i o to, jakie funkcje spełnia on w konstrukcji współczesnej tożsamości, redaktor tomu pozostawia otwarte, zachęcając przedstawicieli przeróżnych dyscyplin naukowych do dalszych badań.
Nie ulega wątpliwości, iż mamy w tym wypadku do czynienia z pracą interdyscyplinarną, przełamującą ograniczenia (ale także dobrodziejstwa) funkcjonowania w ramach pojedynczej dyscypliny. Sąsiadują ze sobą ujęcia socjologiczne, kulturoznawcze, filologiczne, etnografizujące i politologizujące.
Wielość perspektyw to na pewno walor tej książki. Połączenie rzetelnego warsztatu naukowego z autentyczną fascynacją zaowocowało w wyniku czego tym, iż "Hip-hop w Polsce" jawi się jako pierwsza, tak przemyślana, konsekwentna, wielopoziomowa akademicka praca poświęcona tytułowemu zjawisku.
Jest to praca przedstawiająca wysokie walory merytoryczne, przynosząca sporo oryginalnych ujęć i wyników samodzielnych badań. Wypełnia dotkliwą lukę nie tylko na rynku książki naukowej, lecz także lukę w rozpowszechnionym myśleniu o hip-hopie.
Powinna znaleźć czytelników wśród studentów kierunków humanistycznych i społecznych, ale także w środowiskach entuzjastów hip-hopu – a tych, jak wskazuje praca, nie tylko jest nad wyraz wielu, ale i są oni na odbiór takiej książki przygotowani.
Dr hab. Waldemar Kuligowski, prof. UAM, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej ********* Hip-hop in Poland. From the inner city to the popular culture The book shows the importance of hip-hop culture for popular culture in Poland and describes the rules and contexts of hip-hop, as well as the methods of their scientific research.
Authors representing various scientific disciplines (sociology, cultural anthropology, linguistics, literary studies) try to interpret selected fragments of hip-hop culture, using theoretical and methodological devices specific to their disciplines.
Most of the texts were written in intensive cooperation with the hip-hop community.