XXI wiek zmienił świadomość jednocześnie zwykłych ludzi jak i menedżerów biznesu i polityków na całym świecie. Postępująca globalizacja, rozwój Internetu i sieci komórkowych doprowadziły do zatarcia pojęć „daleki" i „bliski". Aktualnie to co kiedyś wydawało się „dalekie" jest na „wyciągnięcie" dłoni – możemy na takim samym poziomie współpracować z partnerami naukowymi i biznesowymi, równocześnie ze swojego miasta, województwa, jak i z całego kraju oraz kontynentu, czynawet świata. Człowiek przestał być ograniczony w rozwoju, aktualnie tylko od niego zależy, czy coraz to bardziej postępującą globalizację wykorzysta z korzyścią dla siebie i kraju, czy również „zamknie się szczelnie w skorupie" i będzie się przyglądał temu procesowi obojętnie z zewnątrz.
Utrzymywanie bliskich kontaktów z przedstawicielami innych państw, niejednokrotnie też innych kultur może być pożyteczne dla obydwu stron relacji, niezbędne jest jednak poznanie warunków, w których taka osoba lub organizacja funkcjonuje m.in. Kultury kraju, systemu: społecznego, politycznego, prawnego i zasad funkcjonowania krajowej gospodarki. Dzięki posiadaniu wiedzy z tego zakresu, osiągalna stanie się efektywna współpraca, zarówno biznesowa, naukowa jak i pomiędzy jednostkami.
W celu ułatwienia nawiązywania interakcji z partnerami z innych państw oddajemy w ręce Czytelników drugi tom linii monograficznej: International Business and Politics. Celem każdego tomu będzie przybliżenie Czytelnikom społeczno – kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań funkcjonowania wybranych państw. Ukazane zostaną interakcje pomiędzy strategicznymi decyzjami podejmowanymi poprzez rządzących, wydarzeniami politycznymi na arenie krajowej jak i międzynarodowej a rozwojem gospodarki. Dzięki takiemu spojrzeniu na problemy polityki i biznesu Czytelnik będzie mógł zrozumieć znaczenie myślenia interdyscyplinarnego i globalnego w produkcji dobrobytu narodów i wykorzystać wiedzę w produkowaniu skutecznej współpracy międzynarodowej.
Praktycy biznesu dzięki lekturze monografii będą mogli zadać sobie pytania upraszczające rozwój: „Jakie czynniki pozaekonomiczne doprowadziły do osiągnięcia takich wskaźników ekonomicznych przez wybrane kraje i zagraniczne przedsiębiorstwa"; „Czy czynniki pozaekonomiczne wpłyną na wskaźniki ekonomiczne działań naszych jak i partnerów biznesowych krótkotrwale, czy także długotrwale"; „Jak potężnie państwo oddziaływuje na gospodarkę w wybranych państwach" „Jak obfite ryzyko w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa poza granicami kraju niosą ze sobą potencjalne kryzysy wewnętrzne"; „Czy w sytuacji wystąpienia kryzysu na terenie państwa, do którego wchodzimy z naszą ofertą możemy liczyć na pomoc państwa"; „Jak do tej pory takie państwo radziło sobie z przezwyciężaniem kryzysów, czy było zupełnie niezaradne i niewydolne i pozwalało na jego eskalację, czy też potrafiło zatrzymać jego rozwój i stworzyć pewnego typu bufor bezpieczeństwa dla biznesu – zarówno lokalnego jak i zagranicznego"; „W jaki sposób prowadzić negocjacje biznesowe w innych państwach"; „W jaki sposób pozyskiwać zasoby siły robaczej w innym państwie"; „Czy współpracując z przedsiębiorstwami z wybranego państwa będziemy mogli nie tylko pozyskać progresywne produkty, ale także nowoczesną technikę i patenty"; „Co pozwoliło osiągnąć sukces zagranicznym firmom – jakie działania organizacyjne zaimplementowane przez nie można byłoby wdrożyć także w naszych przedsiębiorstwach". Wymienione pytania to tylko ułamek tych, które przedstawiciele polskiego biznesu powinni zadawać wchodząc na rynki zagraniczne. Docenienie czynników pozaekonomicznych: społeczno – kulturowych, politycznych i prawnych i ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa stanie się podstawą przetrwania organizacji w XXI wieku.
Z kolei wchodzenie na dużo zróżnicowanych rynków zagranicznych umożliwi rozwój takiej organizacji w perspektywie długookresowej – niemało polskich przedsiębiorstw przez lata wchodziło tylko i wyłącznie na znane (w swoim mniemaniu) rynki państw byłego bloku wschodniego nie biorąc pod uwagę relacji pomiędzy nimi, mogących powstać na ich terytorium sytuacji kryzysowych (np. Ukraina, Gruzja), a także ich relacji z mocarstwem regionalnym (Rosja) i jego stosunkiem do polskich przedsiębiorstw. Aktualnie takie przedsiębiorstwa funkcjonują na granicy opłacalności – polski rynek jest zbyt śladowy,całkowicie wchłonąć ich produkty a wschodni rynek przynosi tylko straty. Dzięki poznaniu wspomnianych już interdyscyplinarnych, wielowymiarowych uwarunkowań wchodzenia na rynki nowych, niejednokrotnie odległych państw łatwiejsze stanie się osiągnięcie sukcesu przez polskie marki w handlu międzynarodowym.
Drugi tom linii to kontynuacja tematyki przedstawionej w tomie pierwszym. Zostanie w nim ukazana specyfika izraelskiej gospodarki i polityki. Od pierwszego dnia istnienia (1948) Izrael funkcjonuje w warunkach permanentnego kryzysu militarnego, wpływającego bezpośrednio na wszystkie strategiczne sfery życia kraju (polityczno – prawne, ekonomicznej i społeczno – kulturowej). Warunki te wymusiły na rządzących opracowanie pionierskich strategii dopasowanych do panujących w kraju warunków. Dzięki nim funkcjonowanie w kryzysie stało się osiągalne, a sam stan kryzysu uznawany jest za normalny. Najmocniej reprezentatywnym przykładem takich działań jest produktywność funkcjonowania izraelskiej gospodarki, która mimo licznych kryzysów należy do jednych z najistotniej stabilnych oraz najszybciej rozwijających się w ostatnim dziesięcioleciu.
Najważniejszym celem tomu jest ukazanie roli kryzysu arabsko – żydowskiego w kształtowaniu współpracy międzynarodowej izraelskich przedsiębiorstw oraz wykorzystaniu poprzez nie współpracy z izraelską diasporą w Stanach Zjednoczonych w celu budowania postępowej gospodarki opartej na wiedzy, która ma wpływać na budowę potęgi kraju, a co z tego wynika na wydajne odstraszanie potencjalnych wrogów.