Książka dr Renaty Zarzyckiej pt. "Cyfryzacja mediów. Przemiany w sektorze prasy. Edukacja medialna", omawia przemiany związane z cyfryzacją mediów w ostatnich trzech dekadach i powiązane z nimi pojęcie cyfryzacji i konwergencji w odniesieniu do różnych mediów.
Dalej definiuje je ze szczególnym uwzględnieniem „cyfryzacji", „konwergencji mediów" i „mediatyzacji". Porusza temat pracy dziennikarzy, zwyczajów czytelników i informacji ze statystyk w mediach prasowych i z zamieszczanych na ich łamach reklam.
ukazuje jeszcze wyzwania stojące przed współczesnymi mediami prasowymi. Przedmiotem rozważań niniejszej pracy uczyniono zagadnienie cyfryzacji prasy. Praca obejmuje problematykę rozwoju prasy i wskazuje na jego przeobrażenia i perspektywy funkcjonowania na tle transformacji cyfrowej współczesnych mediów.
cykl ten wpisuje się w kontekst innych współczesnych procesów m.in. Ekonomia, gospodarka, polityka, zarządzanie, globalizacja, procesy, ekonomiczno-gospodarczego, socjologiczno-kulturowego, komercjalizacji, marketingu, zarządzania i globalizacji.
Efekty tych zmian można dostrzec na dodatek w obszarze informatyczno-technologicznym, który w ostatnich trzech dekadach stopniowo przyspieszał. Bardzo uwidocznił się on w czasie pandemii COVID-19 w trakcie wielomiesięcznego lockdown, ze wynikiem nieodwracalnych i długookresowych zmian na rynku mediów, nad wyraz związanych z prasą i reklamą.
Uzupełnieniem książki jest 473 przypisy źródłowe, bogata bibliografia, spis tabel, oraz dopełniające materiały, związane z tematyką pracy. O autorze: Dr Renata Zarzycka - doktor Komunikacji Społecznej i Mediów, medioznawca, dyplomowany coach, mediator i negocjator, Współautor kilkudziesięciu artykułów naukowych, poświęconych edukacji medialnej i społecznej komunikacji oraz ponad setki cyfrowych prac w formie audiobooków i ebooków.
Spis treści: Recenzja 1 - prof. Ucz. Dr hab. Piotr Drzewiecki Recencja 2 - prof. Dr hab. Karol Klauza Wstęp 1. Przemiany związane z cyfryzacją mediów 2. Pojęcie cyfryzacji i konwergencji w odniesieniu do rozmaitych typów mediów 2.1.
Wpływ techniki cyfrowego kodowania informacji na rozwój komputeryzacji 2.2. Pojawienie się Internetu a kryzys prasy drukowanej 2.3 Zdefiniowanie cyfryzacji i digitalizacji 2.3.1. Zdefiniowanie pojęcia digitalizacja 2.3.2.
Frekwencja terminów cyfryzacja i digitalizacja w Internecie 2.4. Procesy cyfryzacji prasy a postęp techniczny 3. Konwergencja mediów – koncepcje, typy, przejawy 3.1. Definicje i przyczyny konwergencji 3.2.
rodzaje konwergencji 4. Cyfryzacja i konwergencja mediów a sektor prasy 4.1. Konwergencja a media i praca dziennikarzy 4.2. Konwergencja a treści publikowane w mediach 4.3. Konwergencja a konsumpcja mediów i zwyczaje odbiorców 4.4.
Konwergencja a informacje statystyczne w mediach prasowych 5. Rola reklamy w mediach prasowych 5.1. Rola promocji w marketingu prasowym 5.2. Rodzaje reklamy klasycznej i cyfrowej 5.3. Statystyki reklamowe w mediach Zakończenie Bibliografia Akty prawne Monografie Raporty i sprawozdania badawcze Artykuły i prace naukowe Artykuły prasowe Słowniki i encyklopedie Spis tabel Streszczenie