Celem książki jest najczęściej zwrócenie uwagi Czytelnika na najszczególniejsze problemy edukacji fizycznej, które pośrednio albo bezpośrednio mogą wpływać na jakość kultury fizycznej.
Książka obejmuje jedynie wybrane,nad wyraz widoczne obszary w procesie edukacji fizycznej. Pomimo, iż jej treść została opracowana na poziomie ogólnym, to jednak gromadzi dużo zweryfikowanych przykładów, które nie tylko wyjaśniają poruszane w niej problemy, lecz także mogą być zaimplementowane w praktyce. W książce omówiono m.in. Zagadnienia właściwie dostosowanego programu nauczania i odpowiednio zaplanowanej pracy. Jeden z rozdziałów w pełni poświęcono nauczycielowi wychowania fizycznego. Opisano także miejsce ucznia w nowym systemie edukacji fizycznej. Autorzy zaproponowali także narzędzia pomiaru rzeczywistych wyników pracy ucznia.
Książka jest adresowana jednocześnie do studentów wychowania fizycznego, jak i czynnych zawodowo nauczycieli. Mamy nadzieję, iż studentom pozwoli ona nie tylko zgłębić wiedzę metodyczną,również inaczej spojrzeć na problemy edukacji fizycznej, nauczycielom natomiast ułatwi poszukiwanie nowych i niekonwencjonalnych rozwiązań.