Studium pt.,,Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność', przygotowane pod redakcją naukową prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz jest kontynuacją nad wyraz ważnej i koniecznej w Polsce linii dotyczącej wychowania katolickiego realizowanego przez różnorodne podmioty, ze szczególnym uwzględnieniem katolickich zgromadzeń zakonnych. Zawartość tomu trzeciego stanowi szesnaście odrębnych rozdziałów traktujących o pedagogii żeńskich zgromadzeń zakonnych w Polsce. Wspólną podstawą jest katolicki system wychowania oparty na ideałach chrześcijańskich, a więc na normie miłości Boga i bliźniego oraz odniesieniu eschatologicznym. Tom ten wpisuje się w historię myśli pedagogicznej i pokazuje współczesną praktykę wychowania. Tytuł książki wyraźnie określa, że sytuuje się w ramach pedagogiki religii, pedagogiki katolickiej. Studium może - i powinno -zainteresować także osoby nie związane z nurtem chrześcijańskim, bowiem poszczególne rozdziały ukazują atrakcyjne rozwiązania pedagogiczne, które oparte są na potężnych doświadczeniach z których mogą korzystać wszyscy zainteresowani wychowaniem. Cechą specyficzną trzeciego tomu Pedagogii katolickich zgromadzeń zakonnych jest to, iż tworzą go opracowania dotyczące pedagogii zgromadzeń żeńskich, które działają typowo w Małopolsce. Należy z wielkim podziwm przyjąć podjęty poprzez p. Prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz projekt badawczy dotyczący wychowania katolickiego, które jest wykonywane przez rozmaite żeńskie zgromadzenia zakonne. Należy podkreślić - jako duży walor naukowy przemyślaną strukturę prezentowanych opracowań. Charakterystyka pedagogii omawianych zgromadzeń zakonnych początkuje się informacją o założycielu lub założycielce wspólnoty i podaniem ogólnej historii zgromadzenia i zrealizowanych dziełach. Omawiając charyzmat zgromadzeń koncentrowano się na ich aktywności pedagogicznej, tak w aspekcie założeń ideowych, jak także w praktyce. Przy czym na ogół ukazywana jest dynamika działalności pedagogicznej - na ogół wychodząc od ujęcia historycznego - ukazywano socjologiczne części działalności edukacyjnej w czasach współczesnych. Słowa pokaźnego uznania należy skierować do prof. Dr hab. Janinie Kostkiewicz za bardzo cenny projekt badawczy dotyczący pedagogii katolickich zgromadzeń zakonnych. O powszechnym uznaniu dla tego projektu i opracowań zawartych w poszczególnych tomach książki: Pedagogie katolickich zgromadzań, zakonnych. Historia i współczesność świadczy fakt przyznania - za I tom (Wydawnictwo,,Impuls') głównej nagrody w ogólnopolskim konkursie na najkorzystniejszą książkę katolicką roku 2012, a także wyjątkowo pozytywne opinie znanych pedagogów i czytelników. Motywem zamieszczoną w poszczególnych tomach zainteresowali się pedagodzy i wszyscy którym bliskie są zagadnienia polskiej edukacji. Przygotowane pod redakcją naukową prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz opracowania są niewątpliwie obrazem oryginalnych teorii i koncepcji tkwiących u podstaw pracy pedagogicznej poszczególnych zgromadzeń zakonnych Kościoła katolickiego. Są też wyrazem twórczego wkładu w teorię i praktykę wychowania. Współcześnie - w dobie ogromnego chaosu aksjologicznego w naszym społeczeństwie istnieje autentyczne zapotrzebowanie na wiedzę dotyczącą realizowanych w Polsce bardzo oryginalnych I cennych systemów pedagogicznych, które pozostały wypracowane poprzez rożne zakony. Poszczególne opracowania ukazują nad wyraz atrakcyjne procedury wychowawcze realizowane poprzez zgromadzenia i są niebanalną ofertą pedagogiczną. Z recenzji dr hab. Romana Jusiaka prof. KUL Zapraszamy do publikacji prof. Dr hab. Janiny Kostkiewicz. To już trzeci tom kolekcji.