Praca dotyczy szczególnie widocznej i doniosłej społecznie problematyki, jaką stanowi prezentacja najróżniejszych form wspomagania cyklu komunikacji osób z autystycznym spektrum zaburzeń (ASD). Autorzy wykorzystali z jednej strony aktualne informacje z literatury sięgając do prac wybitnych badaczy zamieszczonych w publikacjach książkowych i czasopismach o znaczeniu i zasięgu międzynarodowym. Obszerna monografia wychodzi na przeciw pilnym potrzebom związanym z udostępnianiem najnowszych danych w zakresie rozwijania zdolności porozumiewania się, ze szczególnym uwzględnieniem cyklu edukacyjnego dzieci i młodzieży z ASD. Zawarte w przygotowywanej do druku książce rozdziały, odznaczają się wysokim poziomem profesjonalizmu i mogą stanowić z pewnością cenne źródło wiedzy i inspiracji dla czytelników. Ukazanie się tej książki pozwoli czytelnikom zapoznać się z wieloma przeróżnymi i niejednokrotnie wypróbowanymi podejściami i metodami związanymi z diagnozą trudności komunikacyjnych i oddziaływaniami zezwalającymi je zmniejszyć lub im zapobiegać u dzieci z ASD. Lekturę ocenianej publikacji można polecić jednocześnie profesjonalistom jaki praktykom oraz studentom takich kierunków jak pedagogika specjalna, psychologia, logopedia, audiofonologia. Myślę, że także rodzice tej grupy dzieci będą zainteresowani tymi koncepcjami i sugestiami, jakie stanowią przedmiot rozważań omawianej publikacji. Z recenzji Profesora Tadeusza Gałkowskiego Odczytanie i zrozumienie komunikatów dziecka daje szansę na wprowadzenie alternatywnych i wspomagających form terapii. Książka Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem jest dziełem wielu autorów - naukowców i praktyków. Jest ona cennym wkładem do badań nad budowaniem takich form progresywnania terapeutycznego, które umożliwią dziecku autystycznemu komunikację społeczną. Prezentowane formy pracy z dzieckiem i jego otoczeniem budzą nadzieję na zbudowanie drogi, która umożliwi dziecku autystycznemu odnalezienie się w środowisku społecznym. Książka winna być podstawowym źródłem wiedzy dla wszystkich terapeutów pracujących z dziećmi z deficytami rozwojowymi. Prof. Hanna Jaklewicz