W publikacji przedstawiono zagadnienia analizy i wspomagania podejmowania decyzji negocjacyjnych. Autorzy zwracają uwagę, iż do pomyślnego prowadzenia negocjacji nie wystarczą tylko tzw. Umiejętności miękkie. Jednakowo ważne, a w niektórych negocjacjach nawet ważniejsze, są twarde umiejętności negocjacyjne, obejmujące analizę problemu pod kątem jego ustrukturyzowania i zastosowanie narzędzi wspomagania decyzji zaczerpniętych z teorii gier, metod wielokryterialnych, matematyki i logiki.
W książce zaprezentowano dużo poręcznych metod wspomagania negocjacji, które umożliwiają dobór podejścia dobranego do struktury problemu, stopnia jego złożoności, zakresu i rodzaju dostępnej danych, prostoty obliczeniowej algorytmu oraz systemu preferencji i potrzeb negocjatora i jego umiejętności. Pokazano też, jak można wspomóc negocjacje przy pomocy systemów zezwalających na prowadzenie procesów kontraktowania z wykorzystaniem internetu.
Szczegółowo omówiono:
analizę cyklu negocjacji z uwzględnieniem jego oblicza behawioralnego, a także analitycznego,
przygotowanie do procesu negocjowania,
wspomaganie oceny ofert negocjacyjnych przy pomocy metod wielokryterialnych,
subiektywne i obiektywne metody szacowania stopnia widoczności kwestii negocjacyjnych,
poręczne możliwości wykorzystania systemu oceny ofert do wspomagania jednostkowego i symetrycznego negocjatorów w fazie prenegocjacyjnej, negocjacji właściwych i postnegocjacji,
autorski system negocjacji elektronicznych TONSS, opracowany na podstawie pionierskiego zestawu narzędzi wspomagania decyzji.
Opracowanie powinno zainteresować naukowców i studentów podejmujących prace w zakresie analizy aplikacyjności metod i narzędzi wspomagania decyzji. Może być także wartościowym materiałem pomocniczym na zajęciach z negocjacji dla studentów ekonomii, zarządzania i słuchaczy studiów podyplomowych. Będzie istotnie użyteczne dla praktyków wykorzystujących negocjacje w zarządzaniu firmą, w szczególności dla menedżerów odpowiedzialnych za decyzje zakupowe i kontraktowanie w firmach o zróżnicowanym profilu działalności, jednocześnie publicznych, jak i prywatnych, i dla pracowników odpowiedzialnych za rozwiązywanie konfliktów w firmie.