Analityka biznesowa to pojęcie wielowymiarowe, dla wielu przedstawicieli świata nauki i biznesu skomplikowane do zdefiniowania. Dla przedstawicieli nauk ścisłych i ekonomicznych (np. Matematyki, statystyki, ekonomii i zarządzania) odnosi się do zintegrowanej segregacji i przetwarzania olbrzymiej ilości rozproszonych danych liczbowych. Opis słowny, poza ogólnymi, bardzo niedługimi wnioskami i rekomendacjami nie ma tu zbyt pokaźnego znaczenia. Można choćby stwierdzić, że w tym przypadku głównym celem działań analitycznych jest przedstawienie (opis) zaistniałej sytuacji oraz prognozowanie jej następstw oraz nowych wydarzeń tylko w oparciu o realne, suche fakty, których reprezentantami dla tej grupy analityków są tylko i wyłącznie liczby. W sytuacji prowadzenia tego typu analiz nie zwraca się szczegółowej uwagi na jakiekolwiek inne czynniki, których nie da się przedstawić w formie liczbowych zestawień. W omawianym przypadku nieraz opis (liczbowy) bezdyskusyjnie dominuje nad wnioskowaniem i służy tylko wspomnianemu już przedstawieniu skatalogowanych informacji.
Z kolei dla humanistów, choćby tych znających zasady ekonometrii, pojęcie analityki biznesowej oznacza coś zupełnie innego w sytuacji nauk ścisłych - stworzenie wielowymiarowego modelu, w którym jednakowo ważne byłoby przetwarzanie informacji liczbowych jak i słów. Humaniści – analitycy nie zwracają uwagi tylko na racjonalne, suche (liczbowe) fakty - próbują poznać przyczyny, które doprowadziły do sytuacji, w której osiągnięto takie a nie inne informacje liczbowe, wykorzystując do tego wiedzę nie tylko z zakresu ekonomii, zarządzania i statystyki, lecz także psychologii, socjologii, nauk politycznych, historii, kulturoznawstwa. W ramach interdyscyplinarnego podejścia, stosując także metodę dedukcji, w celu ukazania przedmiotu analizy próbują znaleźć prawdziwą przyczyną biznesowego sukcesu albo porażki. Według tej grupy analityków informacje liczbowe niejednokrotnie przedstawiają nie przyczyną, lecz już skutek – prawdziwe, wiarygodne informacje nie są tylko i wyłącznie zapisane w tysiącach ciągów liczbowych znajdujących się w setkach tabel,często tkwią tam gdzie możliwości postrzegania zdobyczy matematyki i statystyki nie sięgają.
Tylko i wyłącznie połączenie tych dwóch, zdawałoby się przeciwstawnych modeli analitycznych może dać szansę na pełne zrozumienie procesów biznesowych. Takie podejście wymaga obfitych umiejętności interpersonalnych analityków, którzy powinni zrozumieć przeróżne podejścia do analizowanych problemów innych osób. W ten sposób osiągalne stanie się nie tylko budowanie wartości dodanej przedsiębiorstwa, rozwój nauki w zakresie analityki biznesowej, a także samych analityków jako wartościowych pracowników, dla których najważniejszymi nie są ich własne interesy, lecz dobro wspólne i poszukiwanie prawdy.
Prezentowana publikacja to zbiór tworzyw poręcznych dla Słuchaczy szkoleń z zakresu analityki biznesowej (moduł: analityka internetowa), używanych w celu ukazania Słuchaczom znaczenia przygotowywania analiz i modeli biznesowych w oparciu o podejście wielowymiarowe, interdyscyplinarne, polegające na skutecznym zbieraniu i opracowywaniu informacji liczbowych, poszukiwaniu odpowiedzi na stawiane pytania nie tylko w świecie matematyki i statystyki, lecz także w wielu zjawiskach otaczającego nas świata, które jednak nie podlegają łatwej klasyfikacji i weryfikacji w postaci „liczbowej". Analityka zjawisk następujących w świecie Internetu jest szczególnie niełatwa i skomplikowana, wymaga od badaczy szczególnie szerokich horyzontów intelektualnych, dlatego w publikacji ukazano równocześnie drogę „ścisłą" jak i „humanistyczną" w zakresie sporządzania tego typu analiz. Czytelnik może samodzielnie przestudiować informacje zawarte w licznych tabelach oraz metodologię sporządzania opisów, wniosków i rekomendacji oraz zawężania pola badawczego i odnoszenia się do wspomnianych już zjawisk wymykających się pojmowaniu matematycznemu i statystycznemu.