Tytuł Geny i edukacja Autorzy Kathryn Asbury, Richard Plomin Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-18399-8 Rok wydania 2015 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 232 Format epub, mobi Spis treści Podziękowania 11 Część 1. Teoria 13 1. Genetyka, szkoły i uczenie się 15 Cele i założenia edukacji 16 rozmaite możliwości wydobycia jednostkowego potencjału 21 DNA w sali lekcyjnej 23 Podsumowanie 24 2. Skąd wiemy to, co wiemy 28 Bliźnięta: eksperyment naturalny 29 Sekwencjonowanie DNA 32 3. Duża trójka: czytanie, pisanie... 37 Od DNA do ABC 39 Wpływ środowiska na czytanie 46 Kłopoty z czytaniem 51 Genetyczne podstawy pisania 55 4.... I liczenie 59 A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? 60 Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? 62 Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i wielkie? 64 Czy zróżnicowane zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? 68 W genach... 69 Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? 71 5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? 76 Geny, sport i palenie 81 Otyłość, geny i środowisko 84 Odziedziczalność sprawności fizycznej 88 Herosi z sali gimnastycznej 90 Podsumowanie 96 6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? 100 Różnice między płciami 108 Podsumowanie 111 7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? 113 Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje 120 Pewność siebie i motywacja 123 Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole 126 8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje 132 rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych 137 Spersonalizowane nauczanie w praktyce 141 Podsumowanie 142 9. Klony w klasie 143 Pozytywne nastawienie a osiągnięcia 151 Klony w klasie 152 10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły 155 Niski SES: jak to wygląda? 158 Co oznacza odziedziczalność SES? 163 Jakość szkół 167 11. Genetyka i uczenie się: rewolucyjne koncepcje 173 rewolucyjna koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są przeróżne, częściowo za sprawą genów 173 rewolucyjna koncepcja #2: Nienormalność jest normą 174 rewolucyjna koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa 175 rewolucyjna koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska 176 bezprecedensowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów 177 bezprecedensowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska nieszablonowe dla każdej jednostki 178 przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorakości szans 179 Część 2. Praktyka 181 12. Personalizacja w praktyce 183 A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? 184 „Nastawienie" sprzyjające uczeniu się 188 Inne sposoby personalizacji nauczania 193 Podsumowanie 194 13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej 196 1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności 196 2. Zwiększenie wyboru 199 3. Odrzucenie etykiet 201 4. Nauczanie „indywidualne" i „klasowe" 203 5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces 205 6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego 207 7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania 209 8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF 210 9. Zmiana punktu docelowego 211 10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę 213 11. Duże jest ładne 215 14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji 217 Indeks nazwisk 228 Indeks rzeczowy 230