Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła pierwsze wyniki kontroli pracy zdalnej. Od 7 kwietnia 2023 r. Inspektorzy sprawdzają przestrzeganie przepisów prawa pracy przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej. Do 1 czerwca 2023 r. Przeprowadzono 40 kontroli w zakładach pracy w różnorodnych sektorach gospodarki. Większość ze skontrolowanych podmiotów działała w sektorze prywatnym, a tylko 5 w sektorze publicznym.
Nieprawidłowości ujawnione w toku czynności kontrolnych dotyczyły typowo nieprawidłowej treści regulaminu pracy zdalnej. Inspektorzy pracy ujawnili też, między innymi:
• nieuzgodnienie treści regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników,
• brak oceny ryzyka zawodowego uzupełnionej o zagadnienia związane z wykonywaniem pracy zdalnej,
• niezapoznanie pracowników świadczących pracę zdalną z dokonaną oceną ryzyka zawodowego,
• brak ustalenia wysokości ryczałtu z tytułu zwrotu kosztów realizowania pracy zdalnej,
• brak pisemnych oświadczeń pracowników dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu realizowania pracy zdalnej.
O tym, jak poprawnie przygotować właściwą dokumentację BHP, by uniknąć kary dowiesz się z e-booka