Książka ta została pomyślana jako pomoc dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podobnie jak poprzednia publikacja - zawiera ona wprowadzenia pokazujące teoretyczne tło propozycji metodycznych, a następnie scenariusze zajęć. Motywami przewodnimi są kwestie tożsamości, wprowadzanie w świat różnorodnych kultur, należycieści rozwojowe i działania kształcące i wychowawcze. Na metodyczną część książki składają się najczęściej scenariusze zajęć opracowane przez nauczycieli - słuchaczy studiów podyplomowych na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ - oraz przez studentów (w części także nauczycieli) kierunku pedagogika na tym wydziale. Scenariusze były poddawane praktycznej weryfikacji i ewaluacji. We wszystkich uwzględniono podobne komponenty - poczynając od celów zajęć, poprzez propozycje metod i form zajęć, pomocy dydaktycznych, przebieg zajęć - na (w większości) zastosowanej literaturze kończąc. Do wielu scenariuszy dołączono wzory zabaw, gier i innych pomocy. W sumie powstało oryginalne opracowanie teoretyczno-metodyczne, będące konsekwencją współpracy pracowników akademickich, nauczycieli i studentów. Rozważania teoretyczne i propozycje metodyczne dotyczą wybranych, kluczowych kategorii pojęciowych i zagadnień właściwych edukacji w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych, a związanych z wielokulturowością i towarzyszącymi jej zjawiskami - pożądanymi i niepożądanymi. Propozycje metodyczne są stosunkowo bogate w warstwie informacyjno-poznawczej, a jednocześnie sprzyjają dynamiczności uczniów i dają okazję do przeżyć - składając się na wielostronny cykl kształcenia i wychowania. Pragniemy zwrócić szczególną uwagę Czytelników na te wątki proponowanych zajęć, które nie tylko sprzyjają podejściu właściwemu edukacji wielokulturowej - demonstrującej rozmaite kultury, ale także są właściwe edukacji międzykulturowej - zachęcającej do otwartości na Innych i ich kultury, do poznawania i - co więcej - korzystania z dorobku innych kultur, wzajemnego wzbogacania kultury własnej grupy i innych kultur. Zbiór ten zatem przygotowano jako teoretyczno-metodyczną pomoc dla zainteresowanych nauczycieli. Poszczególne propozycje można traktować jako gotowe wzory zajęć, można ponadto znaleźć w nich inspiracje do tworzenia własnych projektów czy modyfikacji optymalnych w określonych warunkach i sytuacjach edukacyjnych. Będziemy - wraz z autorami opracowań teoretycznych, a także propozycji metodycznych - radzi, jeżeli Czytelnicy skorzystają z tych możliwości.