Od kilkunastu lat zaobserwować można rosnące znaczenie badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Świadczą o tym postawy menedżerów, którzy coraz częściej podejmowane decyzje uzależniają od informacji uzyskanej z badań.
konieczna staje się w szczególności aktualna, wiarygodna i dostępna wiedza o zachowaniach konsumentów, a także o działaniach konkurentów. Systematycznie rośnie zatem rola "korzystnej" informacji pochodzącej z badań marketingowych - zarówno ilościowych, jak i jakościowych.
Co więcej, wartość takiej informacji doceniana jest nie tylko poprzez wielkie korporacje międzynarodowe i agendy rządowe,jeszcze przez minimalne i przeciętne przedsiębiorstwa, o lokalnym zasięgu działania. Jednocześnie dostrzegany jest coraz pokaźniejszy dysonans między tym, co klienci oficjalnie deklarują a tym, jakie podejmują działania.
wykorzystanie metodologii badań jakościowych, której celem jest dotarcie do "wnętrza" konsumenta, rozpoznanie jego emocji, ukrytych motywów i potrzeb, staje się więc konieczne w identyfikacji rzeczywistych zachowań rynkowych.
Metody jakościowe umożliwiają "wyjście" poza deklaracje konsumenta, rozpoznanie jego nieświadomych schematów innowacyjnania i zrozumienie przyczyn irracjonalnych decyzji. "Autorki, decydując się na przyjęcie pragmatycznego podejścia do problematyki jakościowych badań marketingowych, stworzyły spójną pracę o charakterze podręcznika, prezentującą zagadnienia skomplikowane w sposób przejrzysty i prosty.
Są to niewątpliwie walory recenzowanego opracowania. (...) Do atutów pracy należą prezentowane w niej liczne przykłady pochodzące z praktyki gospodarczej, zwłaszcza z własnych doświadczeń Autorek, zaangażowanych w sporo przedsięwzięć projektowych dedykowanych przedsiębiorcom.
(...) Praca stanowi niebanalną propozycję wydawniczą, która może wejść do kanonu lektur obowiązkowych dla młodych badaczy, przedsiębiorców zainteresowanych tematem jakościowych badań marketingowych i studentów kierunków ekonomicznych".
Z recenzji prof. UG dr hab. Anny Marii Nikodemskiej-Wołowik Tytuł Badania jakościowe - metody i zastosowania w.3 Autorzy Mirosława Kaczmarek, Iwona Olejnik, Agnieszka Spr Wydawnictwo CeDeWu EAN 9788381026178 ISBN 9788381026178 Kategoria Literatura, Ekonomia i biznes liczba stron 246 Format 235x165 mm Rok wydania 2022