Prowadzona aktualnie polityka gospodarcza jednocześnie Unii Europejskiej, jak i polskiego rządu za cel stawia sobie rozwój oparty na wiedzy i rozszerzenie innowacyjności (plan Morawieckiego). Zgodnie z rozważaniami teoretycznymi to innowacje oparte na pracach badawczo-rozwojowych posiadają prowadzić do szybszego wzrostu gospodarczego, tymczasem działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw oparta jest z zasady na imporcie gotowej technologii w postaci maszyn i oprogramowania.
Jakie czynniki determinują oba typy działalności postępowej? W jakich obszarach kraje „starej Unii” różnią się od krajów dawnego bloku wschodniego? Jakie parametry otoczenia społeczno-gospodarczego wspierają działalność badawczo-rozwojową? Na te pytania autorka poszukuje odpowiedzi w swojej pracy.
Judyta Lubacha – doktor nauk ekonomicznych, pracownica Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w nurcie ekonomii instytucjonalnej, dotyczące działalności innowacyjnej i rozwoju regionalnego.
Laureatka stypendiów: DAAD (grant badawczy dla doktorantów i młodych naukowców) realizowanego na Uniwersytecie w Bremie; Narodowego Banku Polskiego (stypendium naukowe dla doktorantów); Ministra Rozwoju Regionalnego (Nagroda Specjalna Ministra Rozwoju Regionalnego w konkursie prac magisterskich „teraz Polska Promocja”).
Kierownik grantu Preludium finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Tytuł Znaczenie otoczenia społeczno-gospodarczego dla działalności nowoczesnej przedsiębiorstw Autor Judyta Lubacha Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323349891 ISBN 9788323349891 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Ekonomia ilość stron 198 Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 1