Czas, czas, czas goni nas Naglacy termin, niedoczas, permanentne opóznienie - oto najwierniejsi towarzysze i zarazem najwieksi wrogowie kierownika projektu. Nawet certyfikowani project managerowie, ludzie z ogromna wiedza i nie mniejszym doswiadczeniem, raz po raz znajduja sie w przypadku, w której potrzeba naprawde wielkiej psychicznej opornosci, by sie nie poddac.
uzyskuja do realizacji projekty spóznione juz w momencie startu prac. Musza wspólpracowac z klientami nastawionymi na wieczne "nie" lub takimi, którym sprzedawca obiecal uczynic realnym to, co absolutnie nierealne...
Niestety, madra teoria zarzadzania projektami IT nader czesto ma sie nijak do rzeczywistosci. Autor ksiazki, wieloletni kierownik projektów, mierzy sie w niej wlasnie z ta powszechna, choc moze malo wytworna praktyka zarzadzania projektami.
To szczególne kompendium wiedzy, "projektowej czarnej magii", zawiera sprawdzone recepty dla kierowników projektów i kierowników organizacji IT, a takze rady dotyczace tego, jak dzialac w krytycznych sytuacjach oraz jak unikac: niedoszacowania projektów w IT opóznien w ich realizacji sporów wewnatrz zespolu projektowego konfliktów z innymi project managerami, dzialami wdrozeniowymi, zespolem handlowym niedomówien w relacjach z klientami oddawania niedopracowanego artykułu wszelkiego rodzaju zagrozen - od kar za opóznienia po zerwanie kontraktu Autor podzielil sie swoim duzym doswiadczeniem w nadzorowaniu strategicznych projektow w miedzynarodowych organizacjach.
Zaskakuje wspaniała synteza oceny niełatwych sytuacji i optymalna analiza ich przyczyn, uwarunkowana zlozonoscia zaangazowanych stron, psychologia glownych aktorow, czasami sprzecznymi celami w organizacjach, a takze roznie rozumianymi zalozeniami i zasadami niby oczywistymi dla wszelkich.
Ksiazka mieści sporo caseow z bogatej praktyki autora, co utrzymuje duze zainteresowanie w trakcie lektury, daje mozliwosc utozsamienia sie z osoba decyzyjna zarzadzajaca duzymi projektami, zmienia perspektywe patrzenia i myslenia.
Rozne sytuacje i typy rozwoju projektu, a także eskalacji sytuacji pozwalaja zastanowic sie nad mechanizmami i skutkami podejmowanych decyzji. Poruszane zagadnienia sa wyjątkowo pragmatyczne i wszechstronne, pokazuja wszystkie aspekty projektu - od jego genezy do zakonczania.
Ksiazka nie jest teoretycznym kompendium o metodykach, lecz bazuje na psychologii biznesu, emocjach i sprzecznosci interesow - przez co jest istotnie wartosciowa. Po jej przeczytaniu czytelnik z pewnoscia zada sobie pytanie: czemu ciagle popelniamy tyle bledow, skoro zachowania i ich skutki sa takie oczywiste i przewidywalne$64 Piotr Piatosa, CEO Ant Solutions, CEO Comarch Healthcare szczególnie interesujaca i potrzebna ksiazka dla wszelkich osob, ktore chca w umiejetny sposob zarzadzac albo wspoluczestniczyc w swiadomy sposob w projektach.
Dokladne analizy autora, poparte ogromnym doswiadczeniem funkcjonalnym. Umiejetna synteza przekazana w formie zrozumialych zalecen pozwoli na unikanie bledow,na ogół na swiadome zrozumienie tego, co sie dzieje w projekcie na roznych jego etapach, oswoic i umiejetnie sobie radzic w nieprzystępnych sytuacjach.
Przedstawiona metodologia w pelni zgadza sie z moimi doswiadczeniami, osoby, ktora poprzez kilkanascie lat nadzorowala projekty po stronie klienta - od poziomu specjalisty do czlonka zarzadu. Intuicyjne zrozumienie i podejscie wykorzystywane przeze mnie w wielu projektach znajduje w tej ksiazce swoje racjonalne i przekonujace uzasadnienie.
Jednoczesnie ksiazka ta jest wspaniałym narzedziem dla osob, ktore zmieniaja strone z klienta na dostawce, daje mnostwo poręcznych wskazowek i rozbija wieze strachu. Obowiazkowa lektura dla wszelkich, uczestnikow projektu, w zasadzie pod kazda szerokoscia geograficzna.
Napisana w sposob zrozumialy dla osob, ktore pierwsze projekty maja za soba. Dla poczatkujacych moze stanowic swego typu instrukcje obslugi przy pierwszych realizacjach projektowych. Czyta sie latwo, przezroczyste argumentacje, poparte przykladami i podsumowanie wnioskow.
Ksiazka, do ktorej mozna i nalezy wracac. Niezwykle pomocna rowniez dla takich osob jak ja, ktore po latach pracy w korporacji po stronie klienta pracuja jako doradcy, konsultanci, freelancerzy po stronie dostawcow.
Zaprawieni w boju uczestnicy projektow znajda w tej ksiazce sporo obserwacji, z ktorymi sie zgodza, lecz wartoscia tej pozycji jest jej kompleksowosc i korelacja roznych zagadnien. Zachecam do czytania.
Jedna z lepszych lektur biznesowych, jakie mialem przyjemnosc przeczytac. Polecam nie tylko dla projektow IT, lecz rowniez dla innych projektow w dobie postepujacej digitalizacji. Rafal Markiewicz, CTO E-Plus Gruppe & KPN Inter