Dlaczego niektóre anegdoty czy plotki rozprzestrzeniają się jak wirusy? Dlaczego pewne produkty bądź usługi stają się lubiane wśród konsumentów, a inne nigdy nie osiągają sukcesu? Czy można nauczyć się zarażać ideami i sprawić, żeby nasze treści stały się viralem?
Niezależnie od tego, czy zawodowo zajmujesz się marketingiem, polityką, inżynierią, prowadzisz własną producenta, czy jesteś wykładowcą, musisz wiedzieć, jak zyskać rozgłos dla swych produktów czy idei. Menedżerowie marek chcą, by mówiono o ich produktach. Politycy chcą, by ich poglądy rozniosły się w społeczeństwie. Liderzy chcą, aby podążano za ich wizją i strategią. Ta książka gromadzi wyjaśnienie przyczyn, dla których pewne treści stają się tematem rozmów, są udostępniane albo naśladowane.
Jonah Berger, profesor marketingu z Wharton School, przedstawia, jak oddziaływanie społeczne przyczynia się do sukcesu produktów, usług czy zachowań. Wraz ze swym zespołem Berger wyodrębnił sześć kluczowych zasad STEPPS, które sprawiają, iż pewne treści stają się zaraźliwe. Te sześć zasad viralowości posiadają produkty lub idee, które stanowią walutę społeczną, wywoływane są poprzez skojarzenia, same powodują emocje, są jawne oraz mają użyteczną wartość i dają się wpleść w opowieść.
Książka Efekt viralowy mieści zarówno wyniki rewolucyjnych badań naukowych, a także najnowszą wiedzę na temat działania marketingu szeptanego i psychologii tłumu, jak i fascynujące historie zwykłych ludzi, produktów i idei, którym udało się osiągnąć sukces dzięki zaimplementowaniu omówionych w niej narzędzi. Dowiesz się z niej m.in, w jaki sposób luksusowa restauracja zdobyła popularność dzięki zwykłej kanapce, dlaczego niektóre kampanie przeciw narkotykom mogą przyczyniać się do wzrostu narkomanii i dlaczego ponad 200 milionów konsumentów obejrzało reklamę z pozoru wyjątkowo nudnego towaru – blendera. A typowo znajdziesz w tej książce konkretne i sprawne techniki, zezwalające ci stworzyć teksty, reklamy, nagrania wideo czy posty na FB, którymi twoi odbiorcy będą chcieli się spontanicznie podzielić.
***
Jeśli zależy ci na tym, aby zdobyć większy rozgłos, zwłaszcza gdy masz do dyspozycji nieduży budżet, musisz przeczytać tę książkę. Efekt viralowy zdradza, w jaki sposób sprawić, żeby twój artykuł zyskał szalone powodzenie.
— Chip Heath, współautor książek Przyczepne historie oraz Decyduj
Dlaczego niektóre idee rozprzestrzeniają się nagle, niemalże z dnia na dzień, a inne po prostu znikają? Co powoduje, że niektóre produkty zyskują ogromną popularność, w trakcie gdy innym nigdy się to nie udaje? Jonah Berger zna odpowiedzi na te pytania, a dzisiaj dzięki jego książce Efekt viralowy my ponadto ją znamy.
- Charles Duhigg, autor bestsellera Siła nawyku
[Berger] wyjaśnia, w jaki sposób tworzą się trendy oraz dlaczego pewne produkty, idee czy zachowania zyskują popularność (…) [Książka Efekt viralowy] jest bogato zilustrowana atrakcyjnymi przykładami w stylu Malcolma Gladwella czy książki Freakonomia (…) zaskakujące przeniesienie nacisku z technologii i komunikacji elektronicznej na element bezpośredniej komunikacji międzyludzkiej.
„Kirkus Reviews"
Zaraźliwy traktat na temat marketingu viralowego (…) Berger pisze z werwą i w atrakcyjny sposób, zręcznie biorąc pod lupę kwestie z pogranicza psychologii poznawczej i zachowań społecznych, a jego celem jest pomoc ludziom biznesu w zdobywaniu rozgłosu. W wyniku czego uzyskujemy przydatny i zajmujący elementarz, który demonstruje diagnozę niezliczonych i wprawiających w konsternację epidemii w kulturze modnej.
„Publishers Weekly"
***
JONAH BERGER jest profesorem na Wydziale Marketingu w Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt artykułów opublikowanych w prestiżowych czasopismach naukowych, a o wynikach jego badań pisano w: „The New York Times", „The Wall Street Journal", „The Washington Post", „Harvard Business Review", „BusinessWeek" i „Fast Company". Berger otrzymał mnóstwo nagród równocześnie jako naukowiec, jak i pedagog, w tym także tytuł „Iron Prof.", przyznawany w konkursie organizowanym przez Wharton School.
Oprócz Efektu viralowego, napisał także książkę Nieświadome wybory. Ukryte czynniki wpływające na nasze zachowanie (wyd. MT Biznes, Warszawa, 2017r.)