Czy nie masz czasami wrażenia, że biuro twojej firmy bardziej przypomina zakamuflowany dom dla obłąkanych, aniżeli miejsce prowadzenia działalności gospodarczej$651 Czy nie kręcisz głową z niedowierzaniem, kiedy wspólnie z kolegami ślęczysz po godzinach w bezsensownych projektach$652 Czy niechęć do podejmowania ryzyka jest tak wszechobecna, że mierność staje się nakazem chwili$653 Jeśli te sytuacje wydają ci się znajome, może to oznaczać, iż twoja producent już wyruszyła w,,podróż do Abilene".
Kiedy w artykule z 1974 roku Jerry Harvey użył po raz pierwszy określenia,,paradoks Abilene", firmy w całej Ameryce doświadczyły prawdziwego trzęsienia ziemi, którego efekty odczuwa się do dziś. Na przykładzie pewnej sytuacji rodzinnej, Harvey zauważył, że wydarzenia, które nas spotykają często nabierają tempa i zaczynają żyć własnym życiem mimo, iż nikt nie chce w nich uczestniczyć.
Harvey zwrócił na dodatek uwagę na to, iż podobny proces występuje w wyjątkowo wielu organizacjach działających na bardziej sformalizowanych zasadach, takich jak korporacje, związki religijne, organizacje społeczne, czy instytucje administracji publicznej.
Określenie,,paradoks Abilene" ujawniło słabość wielu środowisk biurowych w organizacjach na całym świecie. Harvey zaczął otrzymywać dużo listów opowiadających o doświadczeniach z podróży do Abilene w organizacjach, które przeznaczają ogromne ilości czasu i pieniędzy na projekty, które wszyscy członkowie tych organizacji uważali za całkowicie nietrafione.
Ta książka to kolejna terapia szokowa, jaką Jerry Harvey zaaplikował światowi biznesu. Jest to proces wnikliwych i często rozśmieszających do łez,,medytacji" na temat szaleństwa współczesnego życia organizacyjnego.
Na przykładach historii i zdarzeń, z jakimi zetknęliśmy się chyba wszyscy (choć przedstawionych w zupełnie niecodzienny sposób), Paradoks Abilene przekonuje, że organizacje nieprzerwanie skazują się na porażki, rozbudzając wśród swoich członków poczucie wyobcowania, nieufności, wszechobecnych konfabulacji i strachu przed podejmowaniem jakiegokolwiek ryzyka.
"producenta prześcigają się w wytwarzaniu nowych produktów i usług. Podobnie, przyzwyczajeni do tego wyścigu, menedżerowie gonią za nowinkami, które posiadają im pomóc w zarządzaniu. A jednak ogromna część tych produktów i usług to po prostu stare wino w nowych beczkach, a nowinki poszukiwane poprzez menedżerów okazują się być starymi prawdami, których nie zdążyli ani zapamiętać, ani przemyśleć.
"Paradoks Abilene i inne eseje o zarządzaniu" to książka zawierająca prawdy, które podobnie jak korzystne wino, nabierają wartości z upływem czasu. Pisane przed blisko 40 laty eseje dotykają najbardziej znacznych problemów zarządzania.
znacznych wówczas i teraz. Nieocenionym walorem książki jest jej gawędziarska forma - tak rzadka w dzisiejszym świecie poćwiartowanym na 3 najważniejsze zasady, 7 filarów, 5 koniecznych kroków i inne części, które tak trudno złożyć w rozsądną całość.
To absolutny must read dla każdego menedżera, bez względu na wiek, wykształcenie i branżę, którą reprezentuje. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.