Ostatnie lata przyniosły przedsiębiorstwom niezwykłe wyzwania w zarządzaniu ryzykiem i adaptacji do dynamicznie zmieniających się okoliczności. Po pierwsze, wybuch pandemii COVID-19 na całym świecie spowodował nagłą i głęboką dezorganizację globalnych łańcuchów dostaw, co wprowadziło szerokie zakłócenia w działalności przedsiębiorstw. Lockdowny, ograniczenia w przemieszczaniu się, a także zmieniające się wzorce konsumenckie znacząco wpłynęły na modele biznesowe, strategie przetrwania firm i podejście do wprowadzania innowacji. Po drugie, wojna w Ukrainie, choć wydawać aby się mogło, iż to odległy konflikt, jeszcze ma wpływ na przedsiębiorstwa w Polsce. () W kontekście obecnych trudności, przed którymi stoją przedsiębiorstwa, narasta potrzeba wprowadzania innowacji. Po pierwsze, wspomniane kryzysy wymusiły na przedsiębiorstwach konieczność dostosowania się do nowych warunków rynkowych. W obliczu zmieniającej się sytuacji przedsiębiorstwa muszą być sprężyste i gotowe do wprowadzania innowacji. Pandemia COVID-19 na przykład wymusiła rozwinięcie zdalnych metod pracy, e-commerce, a także prekursorskich rozwiązań w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa, dlatego też identyfikacja barier postępowości stała się kluczowym działaniem. Jest konieczna, żeby zrozumieć, co może utrudniać wprowadzanie innowacji w danej firmie. Bariery mogą być związane z brakiem zasobów finansowych, wiedzy lub kompetencji w zakresie innowacji czy również z oporem pracowników przed zmianami. Na tej podstawie przedsiębiorstwo może opracować strategie eliminowania tych barier i promowania kultury innowacyjności. Kolejnym ważnym wyzwaniem dla współczesnych podmiotów gospodarczych jest tworzenie pionierskich strategii. W obliczu kryzysów i zmieniającego się otoczenia biznesowego przedsiębiorstwa muszą dokładnie przeanalizować, jakie obszary inwestycji będą kluczowe dla ich przetrwania i rozwoju. Mogą to być inwestycje w technologie umożliwiające zdalne zarządzanie firmą, w rozwijanie nowych kanałów dystrybucji oraz w badania i rozwój nowych produktów lub usług dostosowanych do zmieniających się potrzeb klientów. Tytuł Strategie i bariery postępowości przedsiębiorstw Autorzy Katarzyna Kozioł-Nadolna, Karolina Beyer Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego EAN 9788379727193 ISBN 9788379727193 Kategoria Literatura, Ekonomia liczba stron 104 Rok wydania 2024 Oprawa broszurowa