Akumulatory są produkowane w technice DEEP CYCLE i z reguły przeznaczone m.in.: do zastosowania w systemach zasilania awaryjnego (UPS, systemy automatyki), instalacjach solarnych i z przetwornicami napięcia.
Akumulatory żelowe charakteryzują się budową wewnętrzną opartą na separatorach stworzonych z włókna szklanego w, których skupiony jest elektrolit. Separatory umieszczone są między ołowianymi płytkami w środku zasobnika energii w akumulatorze.
uzupełniającą cechą akumulatorów tego typu jest posiadanie automatycznego systemu uszczelniania (zawory ciśnieniowe - Valve Regulated). Zawory otwierają się w momencie wykrycia zbyt wysokiego ciśnienia w środku akumulatora, powodując bezpieczne odprowadzenie powstałego gazu na zewnątrz pokrywy, uniemożliwiając uszkodzeniu. Do takiej sytuacji na ogół dochodzi w momencie przeładowywania akumulatora.
obudowa akumulatora produkowana jest z materiału rodzaju ABS, a ogniwa z miedzi.
Akumulator Deep Cycle został zaprojektowany i skonstruowany w taki sposób, by mógł ulegać głębokiemu rozładowaniu, zanim zacznie proces ponownego ładowania.
W przeciwieństwie do niego typowe akumulatory rozruchowe konstruowane są z myślą o dostarczaniu krótkotrwałych dawek energii umożliwiających na rozruch silnika.
Płyty w akumulatorach typu Deep Cycle posiadają gęstszy materiał aktywny niżeli płyty w zwykłych akumulatorach samochodowych, dzięki czemu są wytrzymalsze na obciążenia wywoływane głębokimi cyklami bez utraty masy aktywnej albo objętości.