„Jednym z najtrudniejszych elementów pracy lekarza jest umiejętność komunikowania się z pacjentem. Jest to tym trudniejsze, iż do tej pory w zasadzie nie było w toku studiów medycznych przedmiotu, który kształtowałby i doskonalił te umiejętności. W dobrej (a więc satysfakcjonującej obie strony) interakcji lekarz-pacjent można napotkać liczne trudności i bariery, które szczególnie szczegółowo i z dużą znajomością tematu opisują Autorzy". „Medycyna rodzinna jest szczególną dziedziną - lekarz opiekuje się swoimi pacjentami, na wielu etapach życia (od urodzenia do śmierci), z najróżniejszymi schorzeniami i problemami społeczno-środowiskowymi. Dlatego umiejętności komunikacyjne odgrywają w tym wypadku zasadniczą rolę. Monografia obejmuje obfity zakres zagadnień, skupiając się na aspektach funkcjonalnych, jednocześnie czytelnik wyszuka tu definicje, koncepcje, nowoczesne modele komunikacji oparte na znacznej światowej literaturze. W książce zostały poruszone zagadnienia związane równocześnie z komunikacją werbalną, jak i niewerbalną. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział poświęcony telekonsultacjom. Jest to stosunkowo świeże narzędzie używane w codziennej pracy lekarza. Czytelnik wyszuka tu wszystkie niezbędne dane, które pozwolą na dobre przeprowadzenie takiego kontaktu z pacjentem. Dodatkowo w publikacji zawarte są rozdziały dotyczące komunikacji z dzieckiem, nastolatkiem, pacjentem w podeszłym wieku, przewlekle chorym, uzależnionym, a także część poświęcona komunikacji międzykulturowej. Na wyjątkową uwagę zasługuje kolejny rozdział dotyczący komunikowania się z pacjentem w dobie COVID-19. Poruszone są w nim kwestie związane nie tylko bezpośrednio z zakażeniem SARS-CoV-2, ale także z depresją i poczuciem izolacji wywołanymi pandemią". Fragmenty Recenzji dr hab. N. Med. Ewa Rudnicka-Drożak - Kierownik Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie