Kompendium wiedzy diagnostycznej przypasowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności konieczne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o różnorodnym charakterze. Objaśniając zarówno sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy adekwatne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat zróżnicowanych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10-CM - zawiera obowiązujące aktualnie kody i terminologię. W dodatku wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle prezentujące istotę kryteriów DSM-5.
Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku poprzez cykl wstępnego wywiadu, wyjaśniają, jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem i rodzicami, a także wydobyć dane konieczne do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w przeróżnym wieku z wykorzystaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono zaburzenia rozpoznawane przeważnie po raz pierwszy w dzieciństwie, jak również zaburzenia teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów. Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.
Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, użyteczne wskazówki niezbędne do przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykładowy raport pisemny oraz kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać w trakcie pracy. To wyśmienita lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
„rewelacyjne źródło wiedzy równocześnie dla doświadczonego, jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swoim typu. Może to być nieprzeciętny podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania dziecka ze względu na prawidłową organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych i ergonomiczne (i ciekawe) przykłady kliniczne. Bardzo podobało mi się pierwsze wydanie i niejednokrotnie do niego sięgałam - drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy klinicysta, który bada lub leczy dzieci, powinien mieć na półce egzemplarz tej książki".
Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General Hospital/llarard Medical School
„Ten podręcznik, napisany przystępnym językiem, ma wprowadzić początkujących klinicystów w dziedzinę przeprowadzania wywiadu, a także stawiania diagnozy psychiatrycznej u dzieci i młodzieży. Dwoje wytrawnych psychiatrów dzieli się swoim bogatym doświadczeniem w wykorzystywaniu przeróżnych metod przeprowadzania wywiadu i funkcjonalnym korzystaniu z DSM-5 w pracy z dziećmi na rozmaitych stopniach rozwoju. Ich klarowny, pozbawiony żargonu styl pisania ożywiają zapisy rzeczywistych wywiadów klinicznych".
Gregory K. Fritz, MD, profesor i dyrektor Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Warren Alpert Medical School of Brown University
Tom gromadzi:
James Morrison, MD, jest afiliowanym profesorem psychiatrii na Oregon Health and Science University (OHSU) w Portland. Zdobył bogate zawodowe doświadczenie równocześnie w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Jego cieszące się uznaniem podręczniki: w tym DSM-5 bez tajemnic, Diagnoza psychiatryczna czy Wstępny wywiad diagnostyczny (opublikowane dodatkowo w Polsce nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego) pozwoliły setkom tysięcy specjalistów i studentów zrozumieć zawiłości badania psychiatrycznego oraz diagnozowania.
Kathryn Flegel, MD, jest profesorem psychiatrii dzieci i młodzieży na OHSU w Portland. Zanim została psychiatrą, przez 16 lat pracowała jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Odbyła rezydenturę w dziedzinie psychiatrii i dalsze szkolenie z psychiatrii dziecięcej w OHSU. Obecnie zajmuje się dziećmi, dorosłymi i rodzinami w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.