„Pojęcia" to narzędzia umysłowe, które pomagają nam myśleć o danym zagadnieniu; nadają one znaczenie wielu różnorodnym faktom i są konieczne do ich kategoryzacji, wyjaśnienia i zrozumienia. Książka ta opisuje i omawia główne pojęcia rozwojowe w odniesieniu do ich teoretycznego, historycznego i empirycznego tła.
Wszystkie pojęcia zdefiniowano, a ich znaczenie poddano analizie, opisano ich genezę i oceniono obecny status w kontekście teorii i badań dotyczących rozwoju. Zamieszczono także wskazówki do dalszej lektury na temat każdego omawianego pojęcia, a także odsyłacze do powiązanych z nim pojęć w książce. Cały materiał został podzielony tematycznie na rozdziały, odpowiadające charakterystycznym zagadnieniom poruszanym na wykładach z tej dziedziny, więc książka ta będzie wyśmienitym uzupełnieniem wiedzy ze wszystkich kursów psychologii rozwojowej.
Publikacja ta jest przeznaczona z zasady dla studentów, którzy muszą poznać język używany poprzez psychologów rozwojowych do opisu ich badań, ale będzie także {pomocn|przydatn)a dla bardziej zaawansowanych czytelników, umożliwiając im sprawdzenie swych poglądów na temat istoty i użycia poszczególnych pojęć.
Studenci psychologii rozwojowej (na wszystkich poziomach zaawansowania) docenią to, jak przystępnie i wszechstronnie profesor Schaffer omawia ważne pojęcia, które budzą zainteresowanie nas wszystkich.
Profesor Neil Salkind, Uniwersytet Kansas, Stany Zjednoczone
H. Rudolph Schaffer jest emerytowanym profesorem katedry psychologii na uniwersytecie w Strathclyde.