Udzielanie danych zwrotnej – takie proste, że aż trudne!
Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, lecz udzielamy go… każdego dnia i to wielokrotnie, nie zdając sobie z tego sprawy. Komentarze, odpowiedzi na pytania, dzielenie się opiniami – wszystko to to właśnie feedback.
Jednak nasze przekonania i wyobrażenia o informacji zwrotnej są często nieprawdziwe i kontrproduktywne. przez nieumiejętne jej wykorzystanie, zwłaszcza w kontekście zawodowym, nieraz bywa źle kojarzona: z nieobiektywną oceną, z biurową polityką, z wzajemnymi pretensjami, z powątpiewaniem we własne możliwości. Lecz właściwie przygotowana i wykorzystana informacja zwrotna tak naprawdę to jedno z najmocniej poręcznych narzędzi wspierania procesu nauki i rozwoju.
Autorki wyjaśniają, co się stało, iż dziś feedback tak źle się kojarzy. Podpowiadają też, co zrobić, by zapanować nad negatywnymi reakcjami ciała i umysłu, które mogą utrudniać komunikację i nadwyrężać zaufanie. Pokazują jak nie wpadać w pułapki myślenia, schematy i krytycyzm podczas dawania informacji zwrotnej oraz jak formułować wypowiedzi w sposób nieoceniający i formujący konstruktywne zachowania ludzi.
Proponowane poprzez nie rozwiązania i narzędzia skupiają się na promowaniu feedbacku nastawionego na wzrost i rozwój, nie tylko w obrębie relacji menedżer – podwładny,typowo w formule człowiek – człowiek oraz zespół – zespół, bez względu na status w hierarchii organizacyjnej czy nazwę zajmowanego stanowiska. Analizując zachowania ludzi, których określają mianem Poszukiwaczy, Odbiorców i Udzielających, pokazują, jak można skutecznie używać informacji zwrotnej w naszej codziennej pracy.
Ich książka Feedback (i inne brzydkie słowa) to funkcjonalny i odważny przewodnik, który pomoże inaczej spojrzeć na feedback i zobaczyć w nim skuteczne narzędzie motywacyjno-aktywizujące. M. Tamra Chandler i Laura Dowling Grealish obalają zgubne mity i dają nam konkretne narzędzia, które umożliwiają budowę krystalicznych, celnych i konstruktywnych komunikatów.
***
Szukasz sposobu na to,produkować zdrową kulturę nastawioną na współpracę i rozwój? Przeczytaj tę książkę!
Marshall Goldsmith, wybitny coach i teoretyk przywództwa, uhonorowany przez Thinkers50 tytułem #1Executive Coach i dwukrotnym tytułem #1 Leadership Thinker in the World
***
M. Tamra Chandler jest założycielką i dyrektor generalną PeopleFirm, która została w 2018 roku zaliczona poprzez magazyn „Forbes" do najkorzystniejszych amerykańskich firm konsultingowych zajmujących się zarządzaniem. Do grona ich klientów zaliczają się pomiędzy innymi Microsoft, Nordstrom, Alaska Airlines, Nike, WorldPay, Christiana Health Care System i Bill & Melinda Gates Foundation. Tamra Chandler większość swej trzydziestoletniej kariery
spędziła na modernizowaniu podejścia do zarządzania ludźmi i przeobrażaniu modeli organizacyjnych. Jest nie tylko dyrektor generalną i konsultantką, ale także pisarką i aktywną prelegentką.
Laura Dowling Grealish jest starszą konsultantką i trenerką w PeopleFirm. Ukończyła studia pierwszego stopnia w zakresie zarządzania na University of Montana i zdobyła tytuł MBA na Pacific Lutheran University. Od dwudziestu lat zgłębia i wykorzystuje w swej pracy dokonania zróżnicowanych dyscyplin naukowych, by następnie dzięki zdobytej wiedzy wspierać klientów w produkowaniu sprzyjającego środowiska pracy, budowaniu wydajnych zespołów i wypracowywaniu innowacyjnych technik zarządzania wynikami.