Wiktor Werner, profesor Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, w interesującym, autorskim i prowokującym do samodzielnej refleksji wykładzie propedeutyki historii omawia najważniejsze zagadnienia przedmiotu, m.in.: czym są studia historyczne, co jest przedmiotem badań historycznych, jaką nauką jest historia, jak korzystać ze źródeł historycznych i jak rzetelnie argumentować tezy historyczne i konstruować narrację historyczną. Opisuje także główne pojęcia oraz koncepcje teoretyczne i metodologiczne. W osobnym rozdziale, zgodnie z aktualnym postulatem interdyscyplinarności nauk, demonstruje wiodące nurty badawcze antropologii kultury, socjologii i politologii, które mogą okazać się nad wyraz {pomocn|przydatn)e w praktyce badawczej historyka. W toku wykładu eksponuje najnowsze zmiany w dydaktyce akademickiej, w tym rosnące znaczenie Internetu. Barwny, przystępny wykład urozmaicają liczne udogodnienia dydaktyczne, jak: wyróżnienia najważniejszych kwestii, wskazówki, konkluzje oraz obrazowe anegdoty.