Fotografia jest wynalazkiem świata zachodniego, w którym oko (metaforyczne) od wieków zajmowało w procesach poznawczych unikatowe miejsce wśród zmysłów. Na fundamencie okularocentryzmu fotografia stała się uprzywilejowanym narzędziem władzy i różnych aparatów ideologicznych. Dorota Łuczak przypatruje się relacji między fotografią i wzrokocentryzmem, wskazując jednak na redukcjonistyczny charakter prostego sprowadzania fotografii do funkcji biernego instrumentu. W interpretacjach obrazów światłoczułych powstających w kręgach artystycznych w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku badaczka pokazuje mnogość wykonywanych w fotografii modeli epistemologicznych i antropologicznych, w tym także o charakterze antywzrokocentrycznym. Wprowadzona przez autorkę kategoria wizji fotograficznej staje się modus operandi otwierającym nową perspektywę badawczą, bliską antropologii obrazu, w której przedmiotem analizy jest równocześnie obraz, jak i proces percepcji widza. Nieczęsto spotyka się teksty naukowe tak głęboko drążące specyfikę fotografii, a przy tym zakreślające tak obfity horyzont problemowy i tak gruntownie rewidujące zastane przekonania. Prof. UAM dr hab. Stanisław Czekalski Można zauważyć, że opcja zakładająca „rewizję krytyki, która (ułatwiając) czyniła z fotografii narzędzie opresji, umacniania władzy etc. Bliska jest dzisiejszym tendencjom „humanistyki afirmatywnej, dla której punktem wyjścia jest przełamanie właściwej postmodernizmowi negatywności. Prof. Dr hab. Maria Poprzęcka
- Autorzy: Łuczak Dorota
- Ciężar: 0,568
- Format: 13.5x20.5cm
- ISBN: 9788324231492
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 20302
- Miejscowość: Kraków
- pojemność: 392
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- PKWiU: 58.11
- Podtytuł: Wizja fotograficzna wobec okularocentryzmu w sztuce I połowy XX wieku
- Rok wydania: 2018
- Rok wydania: 2019
- rodzaj publikacji: KS
- Wydanie: 1
- Wydawca: Universitas