Tytuł Kompetencje osobowościowe i twórcze Podtytuł Psychologiczne uwarunkowania kreatywności pracowników Autorzy Barbara Mróz, Agata Chudzicka-Czupała, Małgorzata Kuśpit Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-949-6 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 174 Format pdf Spis treści Spis treści
Wstęp 7
Część pierwsza
Osobowość i sfera wartości a poczucie jakości życia
Rozdział 1
Wybrane wymiary osobowościowe i aksjologiczne
w zmodyfikowanym narzędziu do badania poczucia jakości życia 13
1.1. Motywacja do działań efektywnych i twórczych w pracy 13
1.2. Kompetencje osobowościowe i aksjologiczne a działania twórcze 20
1.3. Poczucie jakości życia – nowe podejście 24
1.4. Metodologia badań: charakterystyka metod, opis grupy badanej,
procedura badań grupy pracowników zaangażowanych zawodowo 31
1.4.1. Statystki opisowe, podobieństwa i różnice w Modelu
Osobowościowo-Aksjologicznym 32
1.4.2. Miara siły związku pomiędzy zmiennymi zmodyfikowanego
Kwestionariusza Poczucia Jakości Życia a MOA 41
1.4.3. Uwarunkowania (kompetencje, relacje, autonomia, wartości)
poczucia jakości życia u osób zaangażowanych zawodowo 49
1.4.4. Wpływ analizowanych zmiennych na poczucie jakości życia
u osób zaangażowanych zawodowo 54
1.5. Podsumowanie 62
Część druga
Twórczość a organizacja
Rozdział 2
Teoria i badania twórczości w organizacji. Sugestia kreatywnego
podejścia do rozwiązywania problemu mobbingu w miejscu pracy 67
2.1. Twórczość i kompetencje twórcze. Znaczenie twórczości, kreatywności
i postępowości w organizacji 67
2.2. Rozwój badań nad kreatywnością i procesami twórczymi w organizacji.
Wybrane teorie i modele procesu twórczej aktywności pracownika 74
2.3. Kreatywność jako domena jednostki i zespołu pracowniczego 80
2.4. Rola kontekstu. Klimat organizacji, czynniki go formujące, a także ich
znaczenie dla twórczego rozwiązywania problemów 89
2.5. Grupowe rozwiązywanie problemów w organizacji. Zastosowanie metody
partycypacyjnego badania w działaniu do twórczego radzenia sobie
z mobbingiem i dyskryminacją 94
Część trzecia
Kompetencje osobowościowe a style radzenia sobie ze stresem
Rozdział 3
Postawa twórcza a style radzenia sobie ze stresem
i wypalenie zawodowe nauczycieli szkół artystycznych 101
3.1. Wprowadzenie 101
3.2. Twórczość z perspektywy funkcjonowania człowieka 102
3.3. Pojęcie stresu 105
3.3.1. Wybrane psychologiczne koncepcje stresu 107
3.3.2. Radzenie sobie ze stresem 110
3.3.3. Stres w zawodzie nauczyciela 115
3.4. Wypalenie zawodowe 117
3.5. Wypalenie zawodowe a stres 119
3.6. Metodologia badań: cel i problem badań, metody, opis grupy badanej 123
3.7. Wyniki badań: wartości różnic, korelacje, analiza regresji 124
3.8. Podsumowanie 134
Zakończenie 141
Summary 143
Bibliografia 146
Indeks nazwisk 165
Biogramy autorek 172