Podręcznik łączący wiedzę z zakresu językoznawstwa i tekstologii z poręcznymi wskazówkami, jak pisać teksty przeróżnych gatunków, ze zwróceniem szczególnej uwagi na teksty naukowe i popularnonaukowe. Głównym celem książki jest zoperatywizowanie wiedzy językoznawczej, tak aby stała się podstawą warsztatu pracy studenta, przyszłego dziennikarza, nauczyciela czy pracownika działu marketingu.
Autorka podporządkowała wykład kolejnym etapom pracy nad tekstem. Zaczyna od uwag na temat przygotowania koncepcji wypowiedzi. Następnie uczy, jak ważyć słowa, dobierać je tak, by wyrażały dokładnie to, co chcemy powiedzieć oraz pasowały do określonej formy komunikatu.
Dalej przechodzi do poziomu zdań. Opisuje zasady ich dobrego budowania i łączenia w większe całości - akapity. Na zakończenie prezentuje, jak porządkować akapity, aby uzyskać spójny, logicznie ułożony tekst, spełniający wcześniej założony cel komunikacyjny.